Akut kris för bussbolagen

Snabba åtgärder behövs för landets bussföretag. Fot: Transportföretagen

Nu har Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, träffat infrastrukturminister Tomas Eneroth för att presentera förslag hur bussbranschen ska klara den akuta krisen till följd av coronaviruset. Om inte snabba åtgärder sätts in riskerar landets bussföretag att slås ut.

Om flertalet av branschens företag nu tvingas i konkurs kommer samhället få mycket svårt att köra kollektivtrafik såväl till arbetsplatser, sjukhus och skolor som till landets föreningar, idrottslag och företag framöver.

– Våra medlemsföretag tar nu ansvar för att upprätthålla samhällsviktig verksamhet trots att de själva blöder. Men de klarar sig inte länge till. Det är positivt att regeringen bjuder in till dialog och vi ser fram emot kraftfulla åtgärder, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– Det är i sammanhanget positivt att vi tidigare i veckan fick vi gehör för dispens från kör- och vilotider eftersom många förare både är och kan komma att bli sjukskrivna. Läget är dessutom akut för vissa medlemsföretag, till exempel för beställningstrafiken för buss som kan komma att fastna vid stängda landsgränser, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice, Transportföretagen.

Bussföretagen behöver tillfällig möjlighet att permittera personal på heltid utan att behöva stå för några lönekostnader. För bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik är det i dagsläget dessutom oklart om de kommer att kunna använda de nya reglerna kring korttidspermittering eftersom det i lagen om stöd vid korttidsarbete står att den inte gäller arbetsgivare som huvudsakligen finansieras av allmänna medel. Sveriges Bussföretag väntar besked om detta i dag.

För alla de bussföretag som drivs som familjeföretag är läget inte heller kristallklart. I tillgänglig information från Finansdepartementet uttrycks tydligt att förslaget om korttidspermittering omfattar alla arbetstagare som ”inte tillhör arbetsgivarens familj”, vilket skulle innebära att majoriteten av branschens företag inte får några lättnader med regeringens förslag.