AI-driven datahantering hos Stena Line

Ska utveckla en unik datahanteringslösning. Foto: Stena

Genom att kombinera det senaste inom AI, data mining och informationsarkitektur stöttar Semcon nu rederiet Stena Line i ett nytt pilotprojekt för att utveckla en unik datahanteringslösning. En lösning som banar väg för nya digitala, hållbara och lönsamma tjänster på Stena Line.

– Stena Line gör en fantastisk satsning inom digital transformering och vi är glada att få vara med på deras resa, säger Carl-Johan Aldén, Global Business Director Digital Solutions på Semcon.

Stena Line satsar stort på digitalisering – inom alla olika delar av verksamheten. I ett nytt pilotprojekt har Semcon fått i uppdrag att utveckla en smart lösning för hanteringen av all den data som är en förutsättning för nya digitala erbjudanden och fler AI-projekt för rederiet i framtiden.

– Det här är ett spännande projekt som verkligen ligger rätt i tiden. Vi på Semcon har en unik kombination av expertkompetenser inom informationshantering och AI. Det gör att vi kan skapa smarta datahanteringslösningar som möjliggör nya digitala tjänster, säger Carl-Johan Aldén. 

I det här projektet har Semcons och Stena Lines respektive AI-team och experter inom semantik och informationsstruktur tillsammans utvecklat ett dynamiskt och skalbart semantiskt lager. Det gör att all befintlig data i alla olika system på ett smart och effektivt sätt kopplas samman med den som behöver tillgång, oavsett om det är en människa eller en annan avancerad AI-lösning.

– Stena Line har en ambition att bli världens första kognitiva färjerederi med stöd av AI i hela verksamheten. För att lyckas krävs det att vi strukturerar och tillgängliggör all vår data och kunskap. Det kan exempelvis handla om finansiella och operationella data. Det ska bli spännande att se vilka nya värden vi kan skapa tillsammans med Semcon, säger Dr Lars Carlsson, Head of AI på Stena Line och Visiting Professor at Centre for Machine Learning Research, University of London.