Svealandstrafiken utvecklar uppkopplade transportsystem i Västerås

Svealandstrafiken har nyligen upphandlat 10 nya elbussar från Volvo. Foto: Volvo

effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås.

Svealandstrafiken kommer tillsammans med ett antal lokala och regionala företag och organisationer i Västeråsregionen medverka i ett projekt för effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås. Målet är att bidra med ny kunskap och en tydligare förståelse för hur elektrifiering, digitalisering och skapande av tjänster kan utveckla transportsystemet.

Genom att få samhällets aktörer att jobba tillsammans är tanken att utvecklingen ska ske så effektivt som möjligt. I projektet kring "Förstudie för effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås" ingår förutom Svealandstrafiken även Västerås stad, BioDriv Öst, ABB, Mälardalens högskola, Tvinn, Mälarenergi, och Bostads Mimer.

– Innovationssamarbeten är viktig del av vårt företags utveckling. Det här projektet kommer att ge oss ännu mer kunskap om digitalisering och tjänstefiering av transportsystemet säger Geert Schaap, chef för verksamhetsområde hållbarhet och innovation på Svealandstrafiken.
Svealandstrafiken har nyligen upphandlat 10 nya elbussar från Volvo, med planerad leverans i början av 2022. Installation av laddare för dessa bussar pågår och Svealandstrafiken blir i och med detta först ut i Västerås med depåladdning för elektrifierade tunga fordon.

– Genom att delta i projektet får vi möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter. Vi vill inspirera fler fordonsparkägare och fastighetsägare att satsa på elektrifiering av tunga fordon säger Geert Schaap.

Målet med projektet Förstudie för effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås är att skapa en plattform för samarbete och forskning som påskyndar elektrifieringen och effektiviseringen av transportsystemet i Västerås. Inom projektet kommer ny kunskap att tas fram för att öka aktörernas förståelse för sina respektive roller i det föränderliga systemet kring elektrifiering, digitalisering och tjänstefiering av transportsystemet.

Arbetet kommer att ske utifrån dessa tre teman och syftar till att kartlägga intressenter och befintliga system samt analysera behov av framtida kravspecifikationer. Efter projektets avslut ska kunskap från förstudien kunna integreras i andra elektrifieringsprojekt.