SAS förlust djupare än väntat – framtiden hänger på godkännanden

SAS, som är en av de ledande aktörerna inom den nordiska flygbranschen, står inför stora utmaningar men också möjligheter att återhämta sig och fortsätta vara en viktig spelare i regionen. Foto: SAS

Flygbolaget SAS rapporterar en förlust på nästan 2,3 miljarder svenska kronor från november till februari, vilket motsvarar omkring 1,5 miljarder danska kronor. Detta förlustresultat för februari var något större än vad analytiker hade förutspått, även om omsättningen låg i linje med förväntningarna.

Dessa uppgifter framkommer i en finansiell rapport som SAS måste lämna in månatligen som en del av en konkursbeskyttelseprocess i USA.

Underskott

Enligt Jacob Pedersen, aktieanalytiker vid Sydbank, innebär detta att SAS hade ett underskott på 822 miljoner svenska kronor under februari, vilket motsvarar 535 miljoner danska kronor.

Trots en markant ökning i omsättningen är förbättringen i februari 2024 endast marginellt bättre jämfört med samma månad föregående år. Detta beror delvis på att skottåret bidrar till ökade intäkter utan att motsvarande öka kostnaderna i samma utsträckning.

Omsättning

Från november till och med februari omsatte SAS nästan 11,8 miljarder svenska kronor, motsvarande ungefär 7,7 miljarder danska kronor. För februari ensamt uppgick omsättningen till nästan 2,9 miljarder svenska kronor, enligt Pedersen, vilket motsvarar 1,9 miljarder danska kronor. Detta är en ökning med cirka 400 miljoner svenska kronor jämfört med februari 2023.

Pedersen, som noggrant följer flygbranschen, påpekar att SAS behöver göra betydligt mer arbete för att komma i kapp konkurrenternas försprång när det gäller intjäning.

Sedan sommaren 2022 har SAS varit under konkursbeskyttelse i USA genom en så kallad kapitel 11-process. Tidigare i mars godkände en amerikansk domstol SAS plan för att omstrukturera bolaget och därmed avsluta konkursbeskyttelsen. Detta är ett viktigt steg för SAS mot att slutligen lämna kapitel 11.

Flera godkännanden behövs

För att rekonstruktionsplanen ska bli helt godkänd behöver SAS dock fortfarande godkännanden i Sverige och av EU. EU behöver särskilt godkänna att den danska staten ökar sitt ägande i SAS. Dessutom väntas EU granska att flygbolaget Air France-KLM har köpt en andel i SAS.

Ett konsortium bestående av den danska staten, kapitalfonden Castlelake, flygbolaget Air France-KLM samt Lind Invest med den danske affärsmannen Henrik Lind i spetsen meddelade under hösten att de avser att köpa och rädda SAS från konkurs.

Källor: Sydbank/ Berlingske Tidende