Instabox fyrdubblar omsättningen

Instabox årsbokslut visar att bolaget nästintill fyrdubblade omsättningen. Foto: Instabox

Instabox årsbokslut för 2020 visar att bolaget nästintill fyrdubblade omsättningen, från 63 miljoner kronor till 246. Dessutom ökade antal användare med mer än 150 procent. Fler än två miljoner svenskar valde att hämta ut paket via företagets paketskåp.

– I princip nyttjade var femte svensk Instabox under 2020. Användandet har ökat rejält som en följd av att många nya nätbutiker har anslutit sig, en växande miljömedvetenhet samt återkommande användare. Vi har helt enkelt växt snabbare än vi hade förväntat oss, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.

    Under 2020 ökade omsättningen i Sverige till 246 miljoner kronor, vilket är nästan fyra gånger så mycket som föregående år (63 miljoner kronor). Företaget mer än dubblade mängden paketskåp och tillsatte nästan 700 tjänster. Dessutom lanserades även hemleverans med cykel. På kundlistan adderades flera stora näthandlare såsom Apoteket, Adlibris, Webhallen och Clas Ohlson i Sverige samt Matas och Norska Varnergruppen.

    – Både nätbutiker och användare väljer oss tack vare våra klimatsmarta och snabba leveranser till ett stort urval av platser i hela landet. I princip alla som väljer vårt fraktalternativ använder oss igen, vilket är riktigt kul och en viktig värdemätare för oss. Dessutom ansluter sig nya nätbutiker hela tiden, fortsätter Alexis Priftis.

    År 2020 var ytterligare ett år av snabb tillväxt, även om hela branschen växte oväntat snabbt med cirka 20-30 procent på grund av Covid-19, så bidrog den effekten endast med en mindre del av Instabox totala tillväxt. Företagsmodellen innefattar också egna anställda och inte personal hos underleverantörer vilket innebar ett stort antal rekryteringar.

    – Det har varit utmanande att välkomna hundratals nya kollegor och lansera i två nya länder under en väldigt speciell period. Men det gör att vi lagt grunden för fortsatt tillväxt, i Sverige och internationellt. För oss är det viktigt att säkerställa schyssta arbetsvillkor genom hela kedjan och hållbar tillväxt, säger Erik Ekstrand, CFO på Instabox.

    Tidigare i år investerades det totalt 750 miljoner kronor i företaget i en investeringsrunda där EQT ventures deltog samt tidigare investerare som Creades. I april i år gick Instabox även in i Nederländerna genom uppköpet av fraktbolaget Red je Pakketje.