Renfe får konkurrens på linjen Madrid - Barcelona

Lågprisbolaget Ouigo sätter in 14 Alstom Euroduplex höghastighetståg i Spanien. Foto: Alstom

SNCFs lågprisbolag Ouigo har gått in på den spanska marknaden och tävlar med RENFE på linjen Madrid - Barcelona.  Lanseringen av kommersiella tjänster har kommit i linje med en avtrappningen av en koronavirusrelaterad nationell nödsituation  i Spanien som nu är avslutad.

– Detta är ett historiskt ögonblick. Det har blivit verklighet, trots de problem som orsakas av pandemin, kommenterar Hélène Valenzuela, Ouigos vd för Spanien.

SNCF Voyages har investerat 600 miljoner euro i att starta Ouigo-verksamheten och detta är första gången varumärket presenteras utanför Frankrike. Mer än 1 300 arbetstillfällen har skapats, varav 98 procent är heltidsanställda fasta tjänster inklusive 40 lokförare.

Förhoppningen är att den nya linjen ska generera cirka 150 miljoner euro per år i intäkter, bara genom fritidsresor. Sedan lanseringen i Frankrike 2013 har Ouigo-tågen transporterat cirka 150 miljoner passagerare. En flotta med 14 Alstom Euroduplex höghastighetståg har allokerats för spanska verksamheten, var och en med kapacitet för 509 passagerare.

Tågen ska underhållas av Alstom. Den initiala trafiken består av fem avgångar varje dag och mellan Madrid och Barcelona, ​​varav två anländer till Zaragoza och ett till Camp de Tarragona.

RENFE kommer dock att lansera sina egna lågkostnadstjänster under varumärket AVLO medan en tredje konkurrent förväntas gå in i striden i mars nästa år i form av det gemensamma företaget Intermodalidad de Levante samt Trenitalia och Air Nostrum.