Testar bränslecellsdriven lastbil

Nu är testerna i full gång av vätedrivna lastbilen Mercedes-Benz GenH2. Foto: Mercedes

Nu är testerna i full gång av vätedrivna lastbilen Mercedes-Benz GenH2. Det är första steget i Daimlers strategi att satsa på bränsleceller för elektrifiering av tunga fjärrtransporter.  Under den senaste tiden har Daimler gjort klart att man ser grön vätgas och bränsleceller som grunden i att göra framtidens tunga fjärrtransporter CO2-neutrala.

Mercedes-Benz GenH2 som rullar på företagets testbanor sedan slutet av april är en vidareutveckling av den konceptlastbil som visades så sent som förra året. Målet är en lastbil med 40 tons totalvikt och en räckvidd på minst 100 mil på en tank väte á 80 kilo. Daimlers plan är att använda flytande väte då det ger lättare tankar och tar mindre plats men kräver extremt låga temperaturer. Tekniska lösningar för detta ska presenteras senare i år, därför drivs bilen än så länge med väte i gasform. Bilen får även ett batteri som laddas löpande av bränslecellen och som kan ge 500 extra hästkrafter vid behov.

Även om Mercedes-Benz GenH2 är lik märkets vanliga lastbil Actros så är all teknik helt ny. Det betyder till exempel att vibrationer kommer att uppträda på nya sätt och på nya delar av bilen. Det betyder att den måste genomgå lika många tester som om det var en helt ny lastbilsmodell.