Dålig framkomlighet för kollektivtrafiken

Många resenärer sitter fast i bilköer. Arkivbild

Varje dag sker fler än 300 000 resor med de blå stombussarna i Stockholms län. Fler än hälften av resorna görs i innerstan. Samtidigt står stombussarna i innerstan stilla under ungefär en fjärdedel av körtiden. Detta trots kraftigt ökade satsningar på framkomlighet från flera kommuner. Det visar Region Stockholms Stombussbokslut för 2019.

– Att kommunerna ökar sina investeringar är goda nyheter, men nu måste vi lägga i en växel till. Bokslutet visar att på tok för många resenärer fortfarande sitter fast i bussar parkerade i bilköer, säger Tomas Eriksson (MP) regionråd med ansvar för framkomligheten i busstrafiken.

Stombussbokslutet för 2019 visar att kommunerna mer än fördubblade sina satsningar för att förbättra framkomligheten för blåbussarna. Tyresö investerade i fjol 30 miljoner, Järfälla 17 miljoner och Stockholm nästan lika mycket. Samtidigt visar Stombussbokslutet att behovet av framkomlighetsåtgärder är fortsatt stort. Det är bara drygt hälften av sträckorna av stombussnätet som uppfyller eller nästan uppfyller målstandard för hastighet medan medelhastigheten ligger långt under målstandard för cirka en tredjedel av sträckorna av stombussnätet. Det finns mycket mer att göra för att öka framkomligheten för bussresenärerna.

– Att bussarna ska rulla snabbare är mitt viktigaste politiska uppdrag. Att kommunerna nu satsar mer är bra nyheter för de hundratusentals resenärer som reser med stombussarna till jobb, skola och fritidsaktiviteter och som behöver en pålitlig och snabb busstrafik, säger Tomas Eriksson (MP)

Det som oroar är att investeringar från kommuner och Trafikverket ser ut att minska 2020. För 2020 har 69 miljoner budgeterats. Kommunerna planerar att lägga 64,7 miljoner och Trafikverket 4,3 miljoner.