Resor på nätet nytt fokusområde för Klarna

Bild: Klarna
Bild: Klarna

Nu blir det enklare att köpa resor på nätet. Swebus och Klarna har tecknat avtal för att kunna erbjuda enklare och tryggare betalningslösningar för bussresor. Det nya avtalet är ett viktigt steg i Klarnas målsättning att förändra hur svenskar köper resor på nätet. En färsk undersökning kring betalningar av resor visar att efterfrågan på faktura och delbetalning är stor, men att det är två betalningssätt som är svåra att hitta.

E-handeln har genomgått stor förändring under de senaste tio åren, inte minst när det gäller möjligheten att betala enkelt och tryggt. En av de starkaste drivkrafterna bakom den snabba förändringen har varit betalningsföretaget Klarna som snabbt blivit den dominerande aktören i Sverige för betalningar på nätet. Nu siktar bolaget på samma utveckling när det gäller köp av resor.

– På många sätt påminner dagens situation inom reseförsäljning på nätet om hur e-handeln för fysiska varor såg ut på ett tidigt stadium. Svårnavigerade sidor, komplicerade kassor som tar lång tid, nästan enbart betalning med kort och ingen delbetalning. Tillsammans med våra kunder inom branschen siktar vi nu på att förbättra försäljningen av resor och fokusera ännu starkare på användarvänlighet, på samma sätt som inom övrig e-handel, säger Niklas Adalberth, vice vd på Klarna.

Genom det nya avtalet har Swebus nu lanserat betalning med faktura och avbetalning via Klarna. Därmed ansluter sig bussbolaget till andra resebolag som erbjuder Klarna till sina kunder, exempelvis Skistar, Travelpartner och Flygvaruhuset. Dessutom är mer än 60 % av alla länstrafikbolag i landet anslutna till Klarna för betalning av lokala resor.

– Med hjälp av Klarna förenklar vi ytterligare för våra resenärer att köpa sin resa hos oss, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. En stor majoritet av våra kunder köper sin resa på vår webbplats, så enkla betallösningar är mycket viktigt för oss. Det känns mycket bra att vi ännu en gång kan vara i framkant av utvecklingen inom bussbranschen.

– Statistiken visar att tillgång och efterfrågan inte alls stämmer överens när det gäller hur man vill betala för resor på nätet. Det vill vi nu ändra på, på samma sätt som vi har gjort tidigare för betalning av fysiska produkter på nätet, avslutar Adalberth.