Hondas tidigare ambition att bygga en stor fabrik för vätgasbränsleceller i Tochigi, norr om Tokyo, har nu skalats ned. Företaget meddelar att man inte längre kommer att kunna uppfylla kraven för det statliga stöd på 14,8 miljarder yen, motsvarande cirka 100 miljoner amerikanska dollar, som tidigare hade beviljats till projektet.
Den planerade anläggningen skulle ha kostat 45 miljarder yen och byggts på platsen för en nedlagd fabrik för drivlinor. Honda hade som mål att påbörja produktionen i slutet av räkenskapsåret 2027, det vill säga den 31 mars 2028, med en kapacitet på 30 000 bränsleceller per år.
Nu står det klart att både produktionsstarten och kapaciteten måste skjutas fram.
Minskad produktion och tappat stöd
Bakgrunden till beslutet verkar vara en vikande marknad för bränslecellsfordon i Japan. Under årets första kvartal föll försäljningen med 53,2 procent enligt siffror från analysföretaget SNE Research. Detta är en kraftig motvind för tillverkare av fordon som drivs med vätgas, där Honda länge har varit en av de mer aktiva aktörerna.
I början av 2024 presenterade Honda en ny bränslecellsmodul, som enligt företaget skulle kosta hälften så mycket som den befintliga tekniken, samtidigt som den skulle ha dubbelt så lång livslängd och tredubbelt så hög volymetrisk effekttäthet jämfört med den utrustning som används i dagens CR-V med vätgasteknik.
Trots denna tekniska utveckling verkar förutsättningarna på marknaden inte räcka för att motivera en fullskalig utbyggnad av fabriken.
Oklart hur ambitionerna påverkas
I december 2024 offentliggjorde Honda sina långsiktiga mål för bränslecellsfordon. Företaget siktar på att ha en marknadsandel på fem procent för vätgasdrivna lastbilar till 2030, och att denna andel ska öka till trettio procent till år 2040.
Det är ännu oklart hur förändringarna i fabriksplanerna och bortfallet av det statliga stödet kommer att påverka dessa mål. Det som är klart är att tidsplanen nu förskjuts, och att projektet får en mindre omfattning än vad som ursprungligen aviserades.
Japanska staten har under de senaste åren delat ut mångmiljardbelopp i yen för att stödja utvecklingen av grön vätgas och relaterade teknologier, däribland bränsleceller för fordon. Stödet är ofta kopplat till konkreta krav på produktion, kapacitet och tidsramar. Hondas besked innebär att man inte längre uppfyller dessa krav, vilket tvingar företaget att omvärdera projektets omfattning.
Det återstår att se om marknaden för vätgasdrivna fordon återhämtar sig, och i så fall om Honda är berett att återuppta de mer ambitiösa fabriksetableringsplanerna i framtiden.
Källa: Honda (via pressmeddelande)