DHL deltar i pilotprojekt om laddlösningar

Foto: DHL
Foto: DHL

DHL:s ambition är att, tillsammans med sina kunder, nå ett fossilfritt inrikesnätverk till 203 0. DHL kommer därför att medverka i ett pilotprojekt med eldistribution i Mariestad där distributionsfordon utrustas med nyskapande laddlösningar med dynamisk laddning under färd. 

I DHL:s framtidsvision utgör el tillsammans med förnyelsebara bränslen som exempelvis HVO100, etanol och biogas en betydande del av bolagets transporter inom städerna.  För att förbättra miljön i städerna, både i form av minskade luftföroreningar och minskat buller, behöver vi på sikt ställa om våra distributionsfordon i städerna till eldrift. Idag finns det inte tillräckligt med bra alternativ på marknaden som fungerar praktiskt i vår verksamhet. Eldrivna transportfordon behöver klara av att köra hela sin planerade rutt utan att behöva laddas upp. Batterilösningarna får inte heller ta värdefullt lastutrymme.

DHL kommer därför att medverka i ett pilotprojekt med eldistribution i Mariestad där distributionsfordon utrustas med nyskapande laddlösningar med dynamisk laddning under färd. Tekniken möjliggör utveckling av drivlina och ladd-teknik och därmed mindre batterier. Detta skulle medföra stora miljö- och prestandamässiga fördelar. Projektet är ett samarbete tillsammans med Vattenfall, Lunds Tekniska Högskola, Sustainable Innovation, Stockholms stad, Mariestads kommun och Coman fordonsbygg. Under Almedalsveckan i Visby arrangerar Mariestads kommun seminarium och paneldebatt om elvägar i stadsmiljö.