Trump-avtal väntas kosta tyska bilindustrin miljarder varje år

För VDA:s ordförande Hildegard Müller är det avgörande att de snedvridna och begränsade leveranskedjorna inom fordonsindustrin nu åter kan fungera. Foto: VDA
För VDA:s ordförande Hildegard Müller är det avgörande att de snedvridna och begränsade leveranskedjorna inom fordonsindustrin nu åter kan fungera. Foto: VDA

Det nya tullavtalet mellan Europeiska unionen och USA, som tillkännagavs av EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och USA:s president Donald Trump, har väckt stark kritik från fordonsindustrin i Tyskland. 

Trots att tullsatsen för bilar sänkts från 27,5 procent till 15 procent ser branschen fortsatt betydande förluster framför sig.

Avtalet, som syftar till att dämpa den handelskonflikt som trappats upp de senaste åren, ses av många som ett steg i rätt riktning. Men för den exportberoende tyska fordonsindustrin innebär det fortfarande betydande kostnader. Enligt Hildegard Müller, ordförande för den tyska branschorganisationen Verband der Automobilindustrie (VDA), kommer de kvarvarande tullarna att kosta företagen mångmiljardbelopp årligen.

– Det är i grunden positivt att EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och USA:s president Donald Trump har kunnat presentera en ramöverenskommelse och därmed avvärja en ytterligare upptrappning av handelskonflikten – säger Müller i ett första uttalande från VDA.

Men hon betonar samtidigt att det avgörande nu är hur detaljerna i avtalet kommer att utformas – och hur tillförlitligt det blir på längre sikt.

– Det står dock klart att USA:s tullsats på 15 procent, även för fordonsprodukter, årligen kommer att kosta företagen inom den tyska bilindustrin miljarder och tynger dem mitt i en omfattande omställning – säger hon.

Tyska märken pressas av lägre försäljning i USA

Det är inte bara framtida tullkostnader som bekymrar branschen. Flera tyska biltillverkare har redan börjat märka av effekterna av Trumps tullpolitik under de senaste åren. Volkswagen, Audi och Porsche rapporterade nyligen siffror för det andra kvartalet, där försäljningen på den amerikanska marknaden sjönk markant. För Volkswagen minskade antalet sålda bilar med omkring 16 procent i USA.

Avtalet innebär samtidigt att amerikanska fordonstillverkare fortsatt får exportera sina bilar till EU utan tullar – något som skapar en obalans i konkurrensvillkoren. Den tyska bilindustrin menar därför att avtalet missgynnar europeiska tillverkare och riskerar att slå direkt mot deras globala närvaro.

En ytterligare komplikation är det nordamerikanska frihandelsavtalet USMCA, som omfattar USA, Mexiko och Kanada. Detta avtal, som ersatte det tidigare NAFTA, har också påverkats av Trumps tullstrategi, vilket har orsakat störningar i de integrerade leveranskedjorna för bilar och bildelar.

Krav på lösning för Nordamerika

För VDA:s ordförande Hildegard Müller är det avgörande att de snedvridna och begränsade leveranskedjorna inom fordonsindustrin nu åter kan fungera.

– Därför krävs det också en lösning för det tidigare sammanlänkade Nordamerika – alltså USA, Mexiko och Kanada – inom ramen för USMCA-avtalet. Detta är särskilt viktigt för underleverantörsindustrin – säger hon.

Bilindustrin är i hög grad beroende av gränsöverskridande produktion. Delar till ett fordon kan färdas flera gånger mellan länder som Mexiko, Kanada och USA innan de slutligen monteras. De tullar som införts inom ramen för Trumps handelspolitik har därför inte bara drabbat exporten från Europa till USA, utan även produktionen inom Nordamerika.

Ursula von der Leyen har i samband med uppgörelsen uttryckt förhoppningar om att avtalet ska leda till ökade investeringar från europeiska företag i USA. Men några konkreta garantier för att det nordamerikanska frihandelsavtalet åter ska börja fungera fullt ut har ännu inte presenterats.

– EU måste nu i ännu högre grad skapa konkurrenskraftiga ramar för investerare och företag inom Europa, så att kontinenten åter blir ett attraktivt och relevant investeringsområde – säger Müller.

Sammantaget återstår många frågetecken kring det nya avtalet, även om det för tillfället lyckats stoppa en ytterligare eskalering av tullkonflikten. Den tyska fordonsindustrin, som redan befinner sig i en svår omställningsfas mot eldrift och digitalisering, har knappast råd med fler osäkerheter kring exportvillkoren till USA.

Källa: Verband der Automobilindustrie (VDA)