FlixBus - världens största företag inom långdistansbussresor

Foto: FlixBus

Under året som gått blev FlixBus världens största företag inom långdistansbussresor och dessutom verksam på två kontinenter. Resenärer i 29 länder fick tillgång till över 350 000 dagliga förbindelser – en ökning med 40 procent jämfört med 2017. Företagets närvaro i Sverige växte kraftigt i samband med uppköpet av Swebus vilket var en av FlixBus största globala investeringar under det gångna året.

FlixBus Sverige blickar tillbaka till ett händelserikt år. 2018 inleddes med ett team på 8 pers i ett företagshotell i centrala Stockholm som delade utrymmet med många andra It-företag. Den 2 maj 2018 stod det klart att Swebus, det svenska hushållsnamnet för bussresor, hade blivit en del av FlixBus.

FlixBus Sverige har över natten vuxit sig till att bli störst inom expressbussmarknaden i Sverige – med över 30 bussar och många nya kollegor. Under den varmaste sommaren i svensk historia skulle FlixBus utvärdera olika möjligheter för samverkan med Swebus, där det övergripande målet var att göra bussen till ett mer attraktivt transportalternativ, öka bussresandet generellt och få branschen att växa.

Sent i augusti stod det klart att Swebus under hösten skulle övergå till FlixBus varumärke, affärsmodell och bokningsplattform, vilket innebar att nätverken skulle sammanfogas, bussarna skulle omfolieras, kunderna och omvärlden skulle informeras och mycket mer därtill.

Året som påbörjades med 2 svenska busspartners slutade med 11 lokala busspartners, 5 underleverantörer, 4 nya biljettförsäljningssamarbeten och många nya limegröna bussar på svenska landsvägar.

– Utmaningen inför 2019 handlar om att växa ytterligare och utveckla linjenätet i Sverige för att bäst kunna tillgodose svenska resenärers behov. Arbetet och utvecklingen pågår för fullt och FlixBus svenska busspartnerföretag växer tillsammans med vårt nätverk - vilket i sin tur generar fler lokala jobb, berättar Peter Ahlgren, FlixBus vd för Norden.