Liebherr visar nya järnvägsgrävare på IAF 2025 i Münster

Vid mässan visas flera specialutvecklade redskap. Bland annat presenteras två modeller av gripverktyget GMZ 22, anpassade för spårarbeten – en med kombinationsskopa och en särskilt utvecklad för lyft av spårkomponenter. Därutöver visas även PG SWA 33 FEM II-pallgaffel, ett antal olika skopor, bland annat 2-i-1-skopa och GRL 90 rensskopa för dikesarbeten. Foto: Liebherr
Vid mässan visas flera specialutvecklade redskap. Bland annat presenteras två modeller av gripverktyget GMZ 22, anpassade för spårarbeten – en med kombinationsskopa och en särskilt utvecklad för lyft av spårkomponenter. Därutöver visas även PG SWA 33 FEM II-pallgaffel, ett antal olika skopor, bland annat 2-i-1-skopa och GRL 90 rensskopa för dikesarbeten. Foto: Liebherr

Under den internationella spårteknikmässan IAF 2025, som hålls i Münster mellan 20-23:e maj, presenterar Liebherr sina senaste modeller av järnvägsgrävare. Företaget ställer ut vid monter B-421/B-422 och visar bland annat upp modellerna A 922 Rail, A 924 Rail samt den nya RE 25 M, som tidigare introducerades vid Bauma. Totalt deltar cirka 190 utställare från ett tjugotal länder, och över 15 000 besökare väntas under det tre dagar långa evenemanget.

De tre grävarna är utformade för att användas både på väg och järnväg, och är utrustade med hjulunderreden som gör det enkelt att flytta maskinerna mellan olika arbetsplatser. Alla modeller är utvecklade internt hos Liebherr, inklusive styrsystem, snabbkopplingar, säkerhetsfunktioner och redskap – ett koncept som syftar till att skapa en tekniskt välkoordinerad helhet.

På plats visar Liebherr även ett brett urval av specialutvecklade redskap, där flera är särskilt anpassade för järnvägsarbeten.

RE 25 M: ny generation järnvägsgrävare med dubbel driftlägen

Bland de maskiner som presenteras på IAF utmärker sig RE 25 M – en ny modell i viktklassen 24,4 till 25,7 ton. Maskinen är försedd med samma motor som A 922 Rail och levererar en effekt på 120 kilowatt. Hydrauliksystemet har vidareutvecklats men bygger på beprövade lösningar. Med en svängradie på endast 1,57 meter håller sig maskinens bakände inom säkerhetsprofilen vid rörelse, vilket är avgörande för användning i exempelvis tätbebyggda områden.

RE 25 M är den första Liebherr-grävaren i denna viktklass med ett nytt underrede och en patenterad rälsstyrning. Den hydrostatiska rälsdriften gör det möjligt att både köra och arbeta i olika positioner – med väg- eller rälskontakt – utan att skada infrastrukturen. Detta underlättas av ett helt nytt system för upphängning och rörelse av rälskomponenterna.

Liebherr ställer ut hela sitt sortiment av järnvägsgrävare

I maskinens hytt har Liebherr infört det nya användargränssnittet INTUSI, som kombinerar intuitiv styrning med integrerad maskinkontroll. Bland tillvalen finns tvådimensionell maskinstyrning samt ett system för persondetektering – en nyhet i denna maskinklass.

Komforten har också prioriterats. Den nya dubbelhytten är rymlig och utrustad med ergonomiska funktioner för operatören. Kombinationen av förbättrad arbetsmiljö, flexibla arbetslägen och avancerade stödsystem gör RE 25 M till en mångsidig maskin för järnvägssektorn.

Tillbehör för spårarbeten och snabba verktygsbyten

För att möta olika krav på byggarbetsplatser erbjuder Liebherr ett omfattande sortiment av tillbehör till sina järnvägsgrävare. Alla maskiner som visas på IAF är utrustade med det helhydrauliska snabbkopplingssystemet Solidlink, som gör det möjligt att växla mellan mekaniska och hydrauliska verktyg direkt från hytten.

De beprövade modellerna A 922 Rail och A 924 Rail visas också i monterområdet. A 922 Rail har en tjänstevikt mellan 20 400 och 23 400 kilogram, medan A 924 Rail väger mellan 21 800 och 25 000 kilogram. Båda modellerna har en förbättrad viktfördelning tack vare tyngre motvikter, samt en svängradie på 2 meter. Hydrauliken består av en variabel dubbelpump på 2 × 220 liter per minut, vilket gör det möjligt att driva kraftfulla tillbehör oberoende av grävarens andra rörelser.

Rälsstyrningen är monterad på båda sidor av underredet och sänks ner stegvis så att maskinens inre hjul vilar mot rälsens drivhjul – detta ger tillräckligt grepp för framdrivning. Systemet möjliggör även snabba byten mellan väg- och rälsdrift utan att maskinen behöver lämna arbetsområdet.

Med den nya generationen maskiner och redskap stärker Liebherr sin närvaro inom järnvägssektorn. Utvecklingen fokuserar på säkerhet, flexibilitet och funktion – egenskaper som är centrala i en sektor där kraven ständigt förändras.

Källa: Liebherr