– Kia uppdaterar affärsstrategin för framtiden, ”Plan S”. Vid en digital investerardag i Seoul sammanfattade Hu Sung Song, President och CEO för Kia Corporation, den ambitiösa färdplanen:
– Kia återföds under 2021 med ny logotyp, ny design och nytt varumärke. Kia transformeras till ett företag som inspirerar kunder med innovativa mobilitetsupplevelser.
Kia skiftar till en bredare affärsportfölj för att omdefiniera kunderbjudandet till mobilitetstjänster, och börjar med övergången från förbränningsmotorer, ICE, till elektrifiering. Den uppdaterade "Plan S"-strategin bygger på tre centrala pelare: Att driva övergången till elfordon, EV, stärka verksamheten med specialfordon, Purpose-built Vehicle, PBV, samt att expandera framtida mobilitetstjänster.
Till 2030 kommer elbilar, hybrider och laddhybrider att utgöra 40 procent av Kias försäljning, med ett årligt försäljningsmål på 1,6 miljoner bilar. Målet är att elbilsförsäljningen ökar till 880 000 bilar till 2030 och att Kia därmed blir ett av de största globala märkena på elbilar.
Lanseringen av den första elbilen enbart utvecklad för helelektrisk drivlina sker senare i år och blir den första i raden av 11 nya modeller fram till 2026. Av dessa är sju dedikerade elbilar byggda på plattformen Electric-Global Modular Platform, E-GMP, medan övriga fyra är baserade på befintliga modeller.
Elbilen med internnamnet CV, och som presenteras med fler detaljer inom kort, får självkörandefunktion nivå 2 (Highway Driving Assist Level 2, HDA2) vid lansering men utrustas från 2023 med autonom körning nivå 3, Highway Driving Pilot (HDP).
Det första PBV-fordonet presenteras 2022 och fram till 2030 siktar Kia på att nå en global volym på en miljon fordon. Olika typer av fordon kommer att utvecklas baserade på särskilda skateboard-plattformar. Planen är att PBV-verksamheten ska växa genom ”öppen innovation” där samarbeten inom obemannade leveranser och e-handel syftar till att ta fram skalbara plattformar och tekniker.
Bildelningstjänsterna Wible och KiaMobility växlas upp på fler marknader. Inom business-to-government och business-to-business kommer Kia att lansera en tjänst som kombinerar prenumeration och bildelning för elbilar. I mobilitetstjänstkonceptet används bilarna som arbetsfordon på veckodagarna och hyrs av privatpersoner på helgerna.