Trots att Sveriges Hamnar nyligen har tecknat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, går Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) nu ut i strejk. Trots att förbundet representerar en minoritet bland de svenska hamnarbetarna hotas nu godsflöden till och från Sverige.
Hamnstrejk efter avtal mellan Sveriges Hamnar och Transport
Den 20 maj tecknades ett nytt Hamn- och Stuveriavtal mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet. Trots detta inledder Svenska Hamnarbetarförbundet en strejk i samtliga hamnar där förbundet har medlemmar.
– Vi har nu ett gällande kollektivavtal på plats med vår LO-motpart Transport. Det ger lönehöjningar och villkor i nivå med alla andra branscher på svensk arbetsmarknad. Detta avtal gäller för alla hamnarbetare i Sverige, oavsett medlemskap i facklig organisation. Vi har sedan 2019 erbjudit HF ett likalydande andrahandsavtal, vilket ger HF fackliga rättigheter enligt svensk lag. De har skrivit på andrahandsavtal tre gånger tidigare, men väljer nu i stället att gå till strejk, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.
Avtalet innebär bland annat ett nytt system för deltidspension. Trots detta och erbjudandet om ett nytt andrahandsavtal har HF valt att gå vidare med stridsåtgärder.
HF representerar en minoritet bland de svenska hamnarbetarna och utgör 0,02 procent av den totala arbetskraften.
– Det innebär att en mycket liten grupp tar sig makten att stoppa godsflöden till och från Sverige, vilket får stora konsekvenser för Sveriges ekonomi och beredskap. Sverige är ett litet land som är helt beroende av att import- och exportflödena i våra hamnar fungerar. I synnerhet i dessa exceptionellt oroliga tider på världsmarknaden och när det råder ett allvarligt säkerhetsläge så är hamnarna extra sårbara, säger Johan Grauers.
Eftersom ett förstahandsavtal nu finns på plats anser Sveriges Hamnar att HF:s stridsåtgärder är olovliga. En fredspliktsinvändning har därför lämnats in.
Källa: Transportföretagen