Svenskar e-handlade för 55 miljarder kronor under 2014. 10-årsjubilerande Panagora är en digital byrå som hjälpt flera svenska företag inom mode, skönhet och retail att skapa framgångsrika e-handelslösningar. Vad är då lösningen för att göra varumärken som Babyshop, Sneakersnstuff, Röda Korset, Skincity och Caliroots starka inom e-handel?
Trendord och teknik i all ära, men Moon-Suck Song, vd och en av grundarna av Panagora, tror att en lyckad e-handel handlar om tämligen mänskliga faktorer.
- Vi firar 10 år och har under dessa år sett en enorm förändring i köpbeteenden.
Den har drivits av teknikutvecklingen men framför allt av människors nya livsstil, berättar Moon-Suck Song. Jag tror att vi alla måste hjälpas åt att avmystifiera e-handeln. Den digitala handeln är här för att stanna och är en naturlig utveckling av den traditionella handel som redan finns.
Panagora är något av pionjärer vad gäller svensk e-handel inom retailsegmentet och harvarit med om att skapa världens bästa sneakersbutik Sneakersnstuff. De har lanserat Acne Studios första e-handelsbutik någonsin och även varit med om att digitalisera Röda Korset. Här delar Moon-Suck Song med sig av sina bästa råd till företag som vill skapa en stark försäljningskanal via e-handel och omnichannel.
1. Bejaka förändringen. Det är ingen idé att sätta sig på tvären, utvecklingen sker ofrånkomligen och vi behöver riva myten om att det är svårt att göra bra affärer genom e-handel.
2. Tillgänglighet. Antalet skärmar kommer att fortsätta öka och avståndet till köpknappen bara minskar. Gör dig tillgänglig när fysiska butiker har stängt och maximera din chans att sälja.
3. Bemöt kunden på samma sätt oavsett plats. Satsa på att utbilda personalen till att förstå kundens behov. Service och flexibilitet vare sig det är i den fysiska eller digitala butiken.
Moon-Suck Song träffar löpande några av Sveriges främsta butikskedjor, ofta i en rådgivande roll för strategier kring näthandel. Fortfarande kan han förvånas över hur traditionella tankesätten är.
– Jag har så svårt att förstå företag som inte tror på e-handeln. Trots att kunderna är mer än redo att handla på nätet, så vill många i branschen fortsätta satsningen på främst fysiska butiker. För att nå fortsatt framgång, så kommer dessa varumärken behöva anpassa sig till konsumenterna, menar Moon-Suck. Vi hoppas självklart få vara med och hjälpa svenska entreprenörer att lyckas, både på hemmaplan men även på internationell nivå. En möjlighet som öppnas upp just genom e-handeln. Den kunskap vi har byggt upp dessa första 10 år är skalbar och kan även appliceras globalt, avslutar Moon-Suck.