Motorbranschen stärker utbildningskvaliteten på fordonstekniska utbildningar

Motorbranschen behöver anställa 6 400 personer. Foto: Transportföretagen

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Motorbranschen har ett stort behov av personal och behöver anställa 6 400 personer mellan 2018 och 2020. Syftet med konceptet Motorbranschcollege är att genom ett strukturerat samarbete mellan skola, företag och bransch höja utbildningskvaliteten på fordonstekniska utbildningar i syfte att öka intresset för fordonstekniska yrken. Bilias engagemang i Motorbranschcollege kommer att ytterligare stärka Motorbranschcollege-konceptet.

  Att säkra kompetensförsörjningen är oerhört viktigt för vår bransch och gymnasieskolan är en central del i detta arbete. Vi behöver få en attraktiv utbildning som elever vill söka sig till så att vi kan få kompetent arbetskraft för framtiden och att stötta Motorbranschcollege är ett naturligt steg i detta arbete, säger Per Avander, vd och koncernchef, Bilia.

Endast 60 procent av personalbehovet tillfredsställs av det offentliga utbildningssystemet och är en anledning till att konceptet med Motorbranschcollege tillskapades. Motorbranschcollege är en garant för kvalitet på utbildningen.

 Branschen vet att de elever som tar examen från en motorbranschcertifierad skola har haft bästa förutsättningar att få de kunskaper som efterfrågas i branschen. Men det kräver också engagemang från företagen och därför är det mycket glädjande att en stor aktör som Bilia vill stötta konceptet med Motorbranschcollege. Företagen driver fram teknikutvecklingen och det är deras engagemang som stärker kvaliteten på utbildningen och gör utbildningen relevant för såväl elever som för branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.