Hamnoperatören Copenhagen Malmö Port har tillsammans med flera aktörer etablerat ett nytt järnvägsspår i Energihamnen i Malmö. Satsningen ska effektivisera hanteringen av flytande bulk och öka möjligheterna till trimodala transporter mellan väg, järnväg och sjöfart. JärnvägsoperatörGreen Cargo trafikerar spåret med regelbundna leveranser från St1:s depå i Göteborg till terminalområdet i Malmö.
Det nya spåret, som en är cirka en kilometer långt, har varit i drift sedan mitten av augusti. Järnvägsoperatören kör transporter från energiföretaget St1:s depå i Göteborg till tanklagerbolaget STS och St1:s anläggningar på terminalområdet.
”Med det nya järnvägsspåret stärks CMP:s roll som trimodal aktör, där vi optimerar nyttjandet av trafikslagen mellan väg, järnväg och sjöfart, samtidigt som Malmö får fler försörjningsalternativ – något som är särskilt relevant med tanke på hamnens roll som kritisk infrastruktur och den ökade beredskapen. Vi är tacksamma för våra kunders vilja att vara delaktiga i hamnens utveckling, vilket förhoppningsvis också inspirerar fler aktörer att välja järnväg framför vägtransporter”, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, Chief Commercial Officer, Copenhagen Malmö Port AB.
Ökade järnvägstransporterna
Energiföretaget planerar att leverera två till tre tågset i veckan till Malmö.
”För St1 är detta ett viktigt steg mot mer hållbara och flexibla transporter inom vår försörjningskedja. Genom vårt samarbete med STS kan vi nu, utöver våra befintliga depåer i Karlstad och Jönköping, även transportera drivmedel via järnväg till vår depå i Malmö. Det stärker både vår och Sveriges beredskap och kapacitet att säkra tillgången på energi. Att utveckla fler transportlösningar är inte bara en strategisk prioritet för St1 – det är en samhällsnödvändighet”, säger Mattias Paulsson, Head of Asset Management, St1.
"Vi ser goda möjligheter att utveckla nya affärer kopplat till järnvägsterminalen. En hamn idag är inte längre bara sjöfart och kraven på nya transportslag diversifierar hamnens roll där en effektiv järnväg stärker konkurrenskraften. Vi är övertygade att en effektiv järnvägslogistik kommer öka volymer både på land och sjö i framtiden via CMP i Malmö”, säger Christoffer Lillhage, Director Business Development & Energy Transition, Scandinavian Tank Storage.
Ett exempel där efterfrågan på järnvägstransporter inom flytande bulk-segmentet kan öka är hanteringen av flytande Co2 – en lösning som troligtvis blir helt avgörande för att nå klimatmålen och driva den gröna omställningen framåt.
”Järnvägen är en central del av det svenska transportsystemet – inte minst för att den kan hantera stora volymer på ett energieffektivt sätt samtidigt som den avlastar vägnätet och minskar sårbarheten. Genom det nya spåret i Energihamnen får våra kunder en trimodal lösning där varje trafikslag används där det gör störst nytta. Resultatet blir stabilare försörjningskedjor, bättre kapacitetsutnyttjande och lägre klimatpåverkan”, säger Björn Nordh, kundansvarig, Green Cargo.
Källa: cmp