Kommuner enas om finansiering för Västbanan mellan Helsingfors och Åbo

Den första etappen omfattar sträckorna Esbo–Vichtis–Lojo, Salo–Hajala samt Nunna–Kuppis. Karta: Västbanan projektet
Den första etappen omfattar sträckorna Esbo–Vichtis–Lojo, Salo–Hajala samt Nunna–Kuppis. Karta: Västbanan projektet

Efter åratal av diskussioner har de sex kommunerna längs den planerade Västbanan mellan Helsingfors och Åbo nått en preliminär överenskommelse om hur byggkostnaderna ska delas. Beskedet, som offentliggjordes i början av september, innebär ett viktigt steg framåt för ett av Finlands största järnvägsprojekt.

Enligt det gemensamma pressmeddelandet kommer kommunernas andel av finansieringen att uppgå till 30,7 procent. Det motsvarar sammanlagt 400 miljoner euro. Staten väntas bidra med lika mycket, och projektbolaget Länsirata Oy får dessutom rätt att ta upp lån på upp till 500 miljoner euro. Totalt beräknas kostnaden för den första byggfasen bli 1,3 miljarder euro.

– Enligt oss vill kommunerna på detta sätt visa konkret att det finns en överenskommelse mellan dem om hur finansieringen ska fördelas. En gång för alla kan man inte längre säga att kommunerna är oense, sade Pekka Puistosalo, stadsbyggnadsdirektör i Lojo, i Yles rapportering.

Första fasen: Esbo, Lojo, Vichtis och Salo

Den första etappen omfattar sträckorna Esbo–Vichtis–Lojo, Salo–Hajala samt Nunna–Kuppis. I detta skede ska Esbo bidra med 170 miljoner euro och Åbo med 130 miljoner euro. De mindre kommunerna står tillsammans för 100 miljoner euro, varav Lojo 30 miljoner, Vichtis 28 miljoner, Salo 27 miljoner och Kyrkslätt 15 miljoner euro.

Kommunernas förhandlare uppger att avtalsförslaget kan tas upp i respektive fullmäktige under november.

Vichtis kommundirektör Erkki Eerola betonar att Västbanan är avgörande för regionens utveckling. I en intervju med Yle sade han att projektet utgör en viktig investering i kommunens framtid.

Samtidigt framhåller kommunerna att de även är beredda att delta i finansieringen av nästa fas. Enligt det gemensamma uttalandet ska kommunerna stå för ytterligare 300 miljoner euro, under förutsättning att staten fattar ett genomförandebeslut senast 2031.

En del av Finlands största järnvägssatsning

Västbanan, som ofta beskrivs som en planerad höghastighetsförbindelse, syftar till att korta restiden mellan Helsingfors och Åbo till omkring en timme. I dag tar tågresan närmare två timmar, vilket gör att tåget har svårt att konkurrera med bilen.

Projektet har diskuterats i årtionden och varit föremål för politiska debatter, inte minst kring finansieringen. Regeringen och kommunerna har flera gånger omförhandlat sina andelar. Sommaren 2024 enades parterna om att kostnaderna för den första fasen skulle delas lika mellan staten och kommunerna. Den nya överenskommelsen innebär att detta upplägg nu konkretiseras.

Det innebär att fokus ligger på att säkra finansieringen av den första etappen, medan beslut om den andra fasen kommer längre fram.

Infrastruktur som nyckel till tillväxt

Esbo och Åbo tar den största ekonomiska bördan i den nya uppgörelsen, men ser projektet som en nödvändig investering för att stärka tillväxten i södra Finland. En snabbare förbindelse mellan landets två största städer, Helsingfors och Åbo, väntas inte bara minska restiden utan också bidra till en större gemensam arbetsmarknadsregion.

För Esbos del passar satsningen in i stadens långsiktiga strategi att växa som en av landets ledande teknologistäder. Åbo ser i sin tur möjligheten att stärka sin roll som knutpunkt för både industri och turism.

Lojo, Vichtis, Salo och Kyrkslätt, som bidrar med mindre belopp, hoppas att de nya stationerna och förbättrade pendlingsmöjligheterna ska ge ökad attraktionskraft för boende och företag.

Samtidigt är projektet inte utan utmaningar. Förutom de ekonomiska frågorna återstår miljöprövningar och tekniska detaljer kring dragningen, särskilt på delsträckorna mellan Lojo och Salo samt Hajala och Kuppis, som planeras till den andra byggfasen.

Trots osäkerheterna markerar den nya finansieringsuppgörelsen ett viktigt steg. Efter flera års stillestånd och diskussioner verkar Västbanan nu vara på väg mot förverkligande – ett projekt som kan förändra resandet i södra Finland under de kommande decennierna.

Fakta: Västbanan mellan Helsingfors och Åbo

  • Projektbolag: Länsirata Oy
  • Kommuner som deltar: Helsingfors, Esbo, Åbo, Lojo, Vichtis, Salo, Kyrkslätt
  • Mål: Kortare restid Helsingfors–Åbo till cirka 1 timme (idag nästan 2 timmar)
  • Byggnation: Genomförs i två faser
    • Fas 1: Esbo–Vichtis–Lojo, Salo–Hajala, Nunna–Kuppis
    • Fas 2: Lojo–Salo, Hajala–Nunna (om staten fattar beslut senast 2031)
  • Kostnad fas 1: cirka 1,3 miljarder euro
    • Kommunerna betalar 400 miljoner euro (30,7 procent)
    • Staten bidrar med 400 miljoner euro
    • Länsirata Oy kan låna upp till 500 miljoner euro
  • Kommunernas andelar i fas 1:
    • Esbo: 170 miljoner euro
    • Åbo: 130 miljoner euro
    • Lojo: 30 miljoner euro
    • Vichtis: 28 miljoner euro
    • Salo: 27 miljoner euro
    • Kyrkslätt: 15 miljoner euro
  • Kommunernas andel fas 2: 300 miljoner euro (om genomförandebeslut tas)

Källa: Yle