Hallands Hamnar Varberg investerar i nya maskiner

Terberg RT223 är en specialbyggd virkesvagn. Foto: N.C. Nielsen AB
Terberg RT223 är en specialbyggd virkesvagn. Foto: N.C. Nielsen AB

Hallands Hamnar Varberg, Sveriges ledande skogshamn, har investerat i nya maskiner för att möta ökade volymer och framtida behov. Under 2024 och 2025 har N.C. Nielsen levererat gaffeltruckar, virkesvagnar och terminaltraktorer som ska stärka hamnens kapacitet och effektivisera logistikflödet.

Nya maskiner för ökad kapacitet

För att klara den växande hanteringen av bulk- och breakbulkvolymer har Hallands Hamnar Varberg investerat i två SMV17-1200C och en SMV12-600C gaffeltruck, fem Seacom Chassis 45f 50t virkesvagnar samt två Terberg RT223 terminaltraktorer.

Hamnen hanterar årligen omkring 1,48 miljoner kubikmeter trävaror, främst sågade trävaror, rundvirke och pappersmassa. I september 2024 invigdes den nya Farehamnen i Varberg, vilket gav ytterligare 28 000 m² magasinyta och 160 000 m² uppställningsytor. Det gör hamnen väl rustad för en flexibel och effektiv lagring.

Strategiskt läge och ökade krav

Hallands Hamnar Varberg fungerar som ett logistiskt nav med närhet till E6:an och exportmarknader som Storbritannien och USA. För att upprätthålla logistiken krävs en pålitlig maskinpark anpassad för tung och kontinuerlig drift.

– I upphandlingen ställdes bland annat krav på fyrhjulsdrift för terminaltraktorerna, baserat på våra tidigare erfarenheter. Resultatet blev Terberg RT223, som kombinerar stark dragkraft, stabilitet och bränsleeffektivitet, säger Jonne Johansen, servicechef i Hallands Hamnar Varberg.

Jonne Johansen, servicechef i Hallands Hamnar Varberg. lyfter att varje maskin i hamnen tilldelas en specifik förare. Foto: N.C. Nielsen AB

Specialbyggda virkesvagnar

I samband med hamnens expansion har Hallands Hamnar Varberg och N.C. Nielsen tagit fram specialbyggda virkesvagnar för transport av virke till tryckimpregnering och tillbaka.

– Vi ritade upp förslag på hur vi ville ha det, funktion, längd, bredd, vikter. N.C. Nielsen var duktiga på att tillmötesgå oss och vi är riktigt nöjda med de vagnarna, säger Jonne Johansen.

Vagnarna väger 7,5 ton och kan lastas med ytterligare 50 ton material. Bland anpassningarna finns en extra balk på långsidan för att skydda konstruktionen vid lastning.

– Här gjorde vi lite förbättringar. Det sitter en balk på ena långsidan som vi inte hade på den förra. Man kan inte undgå att man kommer att köra i vagnarna när man lastar dem, berättar Jonne Johansen.

Specialbyggd virkesvagn från N.C. Nielsen – framtagen i nära samarbete med Hallands Hamnar Varberg för ökad kapacitet och hållbarhet. Foto: N.C. Nielsen AB
Mycket av trävarorna anländer till hamnen via lastbil eller tåg för att exporteras. För att klara både dagens och framtidens belastning behövde hamnen förnya delar av sin maskinpark. Foto: N.C. Nielsen AB

Fokus på förarmiljön

Maskinerna är inte bara arbetsredskap, utan arbetsplatser. Förarnas behov var därför en central del av upphandlingen.

– Det som är viktigt för oss i val av maskin är förarmiljön. När jag skrev specifikationen på maskinerna hade jag möte med förarna. Det är viktigt med en bra stol, god sikt och att de känner att maskinerna är lätta att hantera, säger Jonne Johansen.

De nya gaffeltruckarna är utrustade med rymliga hytter, AC, värme och kraftfullt hydraulsystem. En fjärde växel gör att maskinerna kan köras på låga varvtal, vilket sänker bränsleförbrukningen och bidrar till ett effektivare logistikflöde.

SMV gaffeltruck med rymlig hytt, AC och fjärde växel Foto: N.C. Nielsen AB

Stärkt ansvar och samarbete

Varje maskin i Hallands Hamnar Varberg tilldelas en specifik förare, och förarens namn folieras på fordonet.

– Det blir en känsla för föraren att man äger maskinen och blir mer rädda om dem, berättar Jonne Johansen.