Stena Line får nytt avtal för rutten Gdynia–Karlskrona

Stena Line har trafikerat Gdynia–Karlskrona i 30 år. Foto: Stena Line
Stena Line har trafikerat Gdynia–Karlskrona i 30 år. Foto: Stena Line

Stena Line får förlängt avtal gällande driften på färjelinjen mellan Gdynia och Karlskrona. Gdynias hamnmyndighet har avslutat upphandlingen för operatörer vid den offentliga färjeterminalen, och rederiet har tilldelats avtalet. Det nya kontraktet gäller 2026–2032 och omfattar satsningar på modernisering, elektrifiering och digitalisering.

– Beslutet garanterar att vi kan driva vidare en av Östersjöns viktigaste färjelinjer, säger Marek Kiersnowski, Trade Director för Stena Line på rutten Gdynia–Karlskrona.

Han betonar att linjen inte bara är strategiskt betydelsefull, utan även har status som en Motorway of the Sea inom EU:s transportnätverk.

Satsningar på framtidens färjetrafik
Det nya avtalet, som gäller 2026–2032, öppnar för flera moderniseringar. Bland annat planerar Stena Line att införa dygnet-runt-hantering av gods, automatiserade system för drop & collect, och hybrid-elektrifiering av sjöfarten. Tillsammans med samarbetspartners i Gdynia och Karlskrona vill bolaget stärka linjens roll som en strategisk förbindelse mellan Skandinavien och Centraleuropa – samtidigt som satsningarna ligger i linje med EU:s klimatmål.

Rederiets koncernchef Niclas Mårtensson framhåller att den långsiktiga närvaron i Gdynia är central:

– Vår fortsatta verksamhet här innebär att vi kan vidareutveckla terminalen till en modern och miljövänlig logistikhubb. Det här är ett bevis på vårt åtagande att investera i innovation, hållbarhet och tillförlitliga tjänster för både passagerare och fraktkunder.