Ex-Opelchef: ”Det värsta jobbraset i tysk bilindustri ligger framför oss”

– Jag kräver att den tyska regeringen sätter ett tak på elpriserna, åtminstone under det europeiska genomsnittet. Annars har vi snart ingen bilproduktion kvar här, säger Uwe Hochgeschurtz i Manager Magazin. Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Opel
– Jag kräver att den tyska regeringen sätter ett tak på elpriserna, åtminstone under det europeiska genomsnittet. Annars har vi snart ingen bilproduktion kvar här, säger Uwe Hochgeschurtz i Manager Magazin. Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Opel

Den tyska bilindustrin, länge ryggraden i landets ekonomi, står inför stora utmaningar. Produktionen har inte återhämtat sig till nivåerna före pandemin, samtidigt som geopolitisk oro, hård konkurrens från Kina och hot om nya amerikanska tullar sätter press på företagen.

I en intervju med Manager Magazin varnar Uwe Hochgeschurtz, tidigare toppchef på flera stora bilföretag, för att en omfattande neddragning av jobb nu är oundviklig.

– Det här handlar inte bara om en konjunktursvacka. Denna kris är strukturell. Vi ser kraftigt fallande vinster, vilket hotar nödvändiga investeringar, säger han till tidningen.

Branschen pressas av elomställning, Kina och amerikanska tullar

Enligt en analys från konsultbolaget EY, som bygger på siffror från Tysklands statistikmyndighet och refereras av Tagesschau, har branschen förlorat cirka 51 500 arbetstillfällen det senaste året. Det motsvarar nästan sju procent av jobben. Ingen annan industri i landet har tappat lika många.

Bland dem som drabbats finns såväl stora fordonstillverkare som Mercedes-Benz och Volkswagen som leverantörer som Bosch. Porsche har dessutom meddelat att dotterbolaget Cellforce, som utvecklar batterier, i princip kommer att avvecklas.

Hochgeschurtz konstaterar att nedskärningarna bara har börjat:
– Det värsta har vi inte sett ännu. Det kommer inte vara möjligt att rädda vissa jobb i produktionen. Men om vi gör det rätt kommer nya jobb att uppstå – inom robotik till exempel eller inom batteriteknologi.

Kina stärker greppet om den europeiska marknaden

Samtidigt tappar europeiska tillverkare marknadsandelar, framför allt i Kina. Där pressas tyska märken av inhemska tillverkare som snabbt växer inom elbilssegmentet.

– De europeiska tillverkarna förlorar massivt med marknadsandelar, särskilt i Kina är situationen kritisk. Och i Europa har kineserna gått framåt; numera står de för nästan fem procent av marknaden – nästan dubbelt så mycket som för ett år sedan. Det är redan nära en bristningspunkt, säger Hochgeschurtz.

På den kommande bilmässan IAA i München hoppas de tyska tillverkarna svara med en rad modellnyheter. Mercedes beskriver till exempel lanseringen av en ny elversion av GLC som starten på ”en ny era av eldrift”. BMW lyfter fram premiären för nya iX3 som en av de viktigaste i företagets historia. Volkswagen satsar på billigare elbilar och presenterar modellen ID.2 under namnet ID.Polo.

Men konkurrensen hårdnar. Enligt branschorganisationen VDA deltar i år hela 116 kinesiska företag på IAA – nästan dubbelt så många som för två år sedan. Världens största elbilstillverkare BYD är på plats, liksom tillverkaren Chery, som meddelat att man etablerar dotterbolagen Omoda och Jaecoo i Tyskland.

Politik och företag får kritik

Hochgeschurtz lägger ansvaret för krisen både på industrins ledningar och på politiken. Han menar att flera tillverkare varit för långsamma i omställningen till elbilar, samtidigt som staten inte har lyckats skapa tillräckligt goda villkor.

Han uppmanar också EU att frysa alla nya regleringar som inte direkt rör säkerhet, eftersom han menar att industrin behöver mer tid för att klara den pågående transformationen.

En bransch i förvandling

Tysk bilindustri sysselsätter över 700 000 personer direkt och är central för exporten. Omställningen till elbilar har hittills inneburit stora investeringar, men också svåra avvägningar. Produktionen av elbilar kräver färre komponenter än traditionella förbränningsmotorer, vilket riskerar att minska behovet av arbetskraft. Samtidigt växer nya områden fram, exempelvis inom batteriteknik, mjukvara och robotik.

Branschbedömare menar att utvecklingen i Tyskland speglar en global trend. I USA sker en liknande omställning, medan Kina genom stora statliga satsningar tagit en ledande position på elbilsmarknaden. För Tyskland återstår att se om de nya satsningarna på IAA räcker för att återta initiativet – eller om en lång period av omställning med fler förlorade jobb väntar.

Fakta: Tysk bilindustri i kris

  • Förlorade jobb inom tyska bilbranschen: Cirka 51 500 på ett år (nästan 7 procent av jobben)
  • Sysselsatta totalt: Drygt 700 000 direkt i branschen
  • Marknadsandel Kina: Europeiska märken tappar – kinesiska tillverkare har nu nästan 5 procent av Europas marknad, dubbelt så mycket som för ett år sedan
  • Företag som drabbats: Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch och Porsche (avvecklar Cellforce)
  • Elprisfrågan: Krav från industrin på att regeringen ska sänka elpriserna till under europeiskt genomsnitt
  • Nya jobb: Möjlig tillväxt inom batteriteknologi, robotik och mjukvara

    Källor: Merkur, Manager Magazin, Tagesschau, AFP