Bring startar eget nätverk för paketutlämning

Bring satsar offensivt på e-handel. Foto: Bring

Bring etablerar nu ett eget nätverk för paketutlämning i Sverige. Under våren kommer de svenska nätkunderna att kunna hämta sina paket hos 1 700 ombud över hela landet. Därmed får Bring full täckning i hela Norden. Näthandeln fortsätter att öka med 10–20 procent om året och tillväxten förväntas fortsätta i samma takt inom överskådlig framtid. Med 18 procents volymtillväxt på e-handelssegmentet under 2019 är Bring redan en av de stora logistikaktörerna i Norden.

− Satsningen på det svenska ombudsnätverket innebär att vi nu kan erbjuda våra kunder en bättre och mer solid logistikuppsättning med snabba ledtider från order till leverans. Vi vet att närhet och valfrihet är viktiga faktorer för våra kunder och den här satsningen positionerar oss som en ännu starkare och bättre leverantör för både konsumenter och nätbutiker, säger Per Öhagen, koncerndirektör i Posten Norge som leder Brings e-handelssatsning i Norden.

Etableringen av det nya nätverket är redan påbörjad och under mars 2020 förväntas nätverket med 1 700 ombud i Sverige vara klart. Inom två år ska antalet ombud i Norden växa till cirka 3 000 vilket betyder att Brings nordiska nätverk kommer att bestå av 8 000 utlämningsställen totalt. I Norge satsas det just nu stort på utplacering av paketautomater på platser där folk bor och ofta rör sig och i Danmark har Bring redan 1 600 utlämningsställen per idag.

I Danmark testas dessutom just nu konceptet «Paketgranne» som innebär att personer i närheten fungerar som paketombud. I Finland har Bring samarbetspartners för paketutlämning. I alla de nordiska länderna råder det dessutom en kraftig ökning av antalet hemleveranser.