Från den 1 augusti 2025 till den 30 april 2026 kommer tågtrafiken mellan Hamburg och Berlin att stå helt stilla. Under dessa nio månader genomför Deutsche Bahn en omfattande modernisering av hela sträckan – en åtgärd som är ett led i arbetet med att omvandla det tungt belastade tyska järnvägsnätet till ett framtidssäkert högkapacitetsnät.
– Vi utvecklar det hårt belastade nätet till ett högpresterande nät, för betydligt större tillförlitlighet och tillväxt på järnvägen, skriver Deutsche Bahn i ett uttalande.
Deutsche Bahn stänger sträckan Hamburg–Berlin för total upprustning. Resenärer får räkna med ersättningstrafik och stora förändringar i trafiken. i förfall
Det tyska järnvägsnätet är ett av de mest trafikerade i Europa. Men efter årtionden av eftersatt underhåll lider delar av infrastrukturen av kraftigt slitage. Det påverkar punktligheten – inte bara lokalt, utan också på bred front eftersom förseningar lätt sprider sig genom hela nätet.
För att bryta denna trend satsar Deutsche Bahn tillsammans med den tyska staten på så kallade generalsaneringar. I stället för enstaka bygginsatser samlas nu ett stort antal åtgärder till längre, heltäckande upprustningar av hela järnvägskorridorer – och under tiden stoppas all trafik.
Målet är att minska antalet störningar med upp till åttio procent på de sträckor som genomgår sanering. Samtidigt ska stationer och spåranläggningar bli både modernare och mer attraktiva för resenärerna.
Hamburg–Berlin först ut i ny etapp
Efter ett första pilotprojekt på Riedbahn mellan Frankfurt och Mannheim under andra halvåret 2024, är nu turen kommen till den viktiga stambanan mellan Hamburg och Berlin. Den 278 kilometer långa sträckan trafikeras varje dag av omkring 110 fjärrtåg, 270 regionaltåg och 90 godståg. Sammantaget rör det sig om cirka 470 tåg – vilket gör linjen till den mest trafikerade direktförbindelsen mellan två städer i hela Tyskland.
Samtidigt är sträckan kraftigt sliten, inte minst på grund av de höga hastigheterna upp till 230 kilometer i timmen. En grundlig upprustning har länge varit nödvändig för att säkerställa fortsatt säker och effektiv tågtrafik.
– Många kommande arbeten samordnas nu i en och samma saneringsinsats. Det gör att vi efteråt inte behöver större byggarbeten på flera år, skriver Deutsche Bahn.
Nytt spår, nya ledningar, nya signaler
Generalsaneringen är uppdelad i tre geografiska avsnitt: Hamburg–Büchen, Büchen–Dergenthin och Dergenthin–Berlin. Under de nio månader långa arbetena kommer hela 165 kilometer spår att bytas ut, ytterligare 61 kilometer ska rustas upp. Dessutom installeras 249 nya växlar och över 25 kilometer kontaktledning ersätts. På ytterligare 22 kilometer förstärks kontaktledningarna.
För att förbättra kapaciteten byggs också sex nya överledningsplatser som gör det lättare att låta snabba passagerartåg passera långsammare godståg. Mellan Dergenthin och Wittenberge tas de sista fem kilometerna av så kallad fast bana bort och ersätts med traditionell ballast.
I Ludwigslust ska en bro från 1850 bytas ut. I området Wohltorf–Aumühle förnyas nästan fem kilometer bullerskydd – utformningen sker i nära samråd med berörda kommuner.
Samtidigt genomförs ett omfattande arbete med signal- och säkerhetsteknik. Sex nya ställverksbyggnader ska uppföras och nitton befintliga ställverk moderniseras. Detta innebär också att andra sträckor måste stängas tillfälligt, till exempel:
– Mölln–Büchen–Lauenburg
– Hagenow Stadt–Hagenow Land
– Hagenow Land–Schwerin Süd
– Schwerin Süd–Ludwigslust
– Ludwigslust–Parchim
– Wittenberge–Perleberg
– Wittenberge–Osterburg
– Kyritz–Neustadt/Dosse
Storskalig ersättningstrafik med buss
För att hålla resandet igång under avstängningen organiserar DB en omfattande ersättningstrafik med bussar. Ansvaret för denna trafik ligger på företaget EcoVista. Testkörningar pågår redan i regionen för att förarna ska kunna bekanta sig med rutterna, hållplatserna och lokal topografi.
Informationen till resenärerna står också i fokus. Tydlig vägledning i form av målade linjer och färgkodade skyltar ska göra det lättare att hitta från tåg till ersättningsbussar. Tillfälliga väntkurer och sittplatser byggs upp i samråd med kommunerna, och vissa busshållplatser anpassas genom ny asfaltering.
Alla tidtabeller för såväl omledda regionaltåg som ersättningsbussar finns tillgängliga för nedladdning via Deutsche Bahns webbplats.
Källa: Deutsche Bahn AG / EcoVista e.K. / 25 juli 2025