AI för riskidentifiering i säkerhetskritiska miljöer

AI används i flygtrafikledningen för ökad säkerhet. Arkivbild

Automation inom flyg och flygtrafikledning kan bidra till ökad säkerhet, effektivitet och hållbarhet. Tillsammans med Linköpings universitet driver LFV sedan 2015 forskning inom området i Automationsprogrammet. På tisdagen visades de resultat som har åstadkommits upp för en större publik i Stockholm.

Exempel på automation inom flyget är användandet av artificiell intelligens, AI, i flygtrafikledningen för ökad säkerhet och uthållighet, övervakning av rörelser på en flygplats och av flygplan, riskidentifiering i säkerhetskritiska miljöer och automation för utbildning och kompetensverifiering inom luft- och sjöfart.

– Samarbetet mellan LFV och Linköpings universitet har gett fantastiska resultat. Tillsammans jobbar vi fram smarta lösningar för morgondagens flyg, säger LFVs forskningschef Björn Wahlström.

Trafikverket är sponsor för Automationsprogrammet och har flera forskningsprojekt inom framtidens flygtrafikledning i sin portfölj.

– Forskning och innovation är ett viktigt verktyg som gör att vi kan utveckla lösningar som bidrar till god tillgänglighet inom ramen för ett hållbart samhälle. Vi behöver gemensamt driva på den tillämpade forskningen så att lösningar kan implementeras och göra nytta, säger Marie Fridolin, verksamhetsstyrningschef, Trafikverket.