Wärtsilä-lyft ger fransk färja kraftigt minskad bränsleförbrukning

Färjans bränslebesparing motsvarar ungefär 7 700 amerikanska dollar per resa, samtidigt som utsläppsminskningen bidrar till rederiets mål om att minska sina koldioxidutsläpp med fyrtio procent till år 2030. Foto: Wärtsilä
Färjans bränslebesparing motsvarar ungefär 7 700 amerikanska dollar per resa, samtidigt som utsläppsminskningen bidrar till rederiets mål om att minska sina koldioxidutsläpp med fyrtio procent till år 2030. Foto: Wärtsilä

En omfattande teknisk uppgradering från Wärtsilä har gett den franska färjan Pascal Paoli betydande bränslebesparingar. Fartyget, som drivs av rederiet Corsica Linea, har nu minskat sin bränsleförbrukning med upp till tjugotvå procent per resa – en förbättring som också innebär lägre koldioxidutsläpp och minskade driftskostnader.

Åtgärderna omfattade installation av ett nytt dubbelt propelleraxelsystem med ställbara propellerblad optimerade för fartygets driftprofil, energibesparande propellerkåpan Wärtsilä EnergoProFin, en moderniserad styrsystemslösning samt justerade kombinatorkurvor för olika driftlägen.

Uppgraderingen slutfördes vid slutet av 2024 och har bekräftats genom både CFD-simuleringar (computational fluid dynamics) och sjöprov med fartygets chefsingenjör ombord. 

– Vi är mycket nöjda med effektivitetsförbättringarna som denna Wärtsilä-uppgradering har gett. Bränslebesparingarna är viktiga både ur kostnadsperspektiv och för att stödja vår strategi för minskade utsläpp, säger Xavier Esnault, projektledare för energiomställning på Corsica Linea.

Anpassat för höga miljökrav

Pascal Paoli är en 174 meter lång RoPax-färja som trafikerar rutten Marseille–Bastia. Färjesektorn är en av de första inom sjöfarten att ställa om mot nettonollutsläpp, men samtidigt måste rederierna leverera tillförlitlig och punktlig trafik till rimliga kostnader.

Enligt Wärtsiläs produktchef Andrey Dudko är just sådana energieffektiviserande uppgraderingar ett viktigt verktyg för att klara den balansen.

– Färjerederier vill använda teknik som ger minimal driftstörning, hög avkastning på investeringen och samtidigt minskar klimatpåverkan. Uppgraderingen av Pascal Paoli gjordes för att Corsica Linea skulle kunna uppnå just dessa mål, säger Dudko.

Fartyget drivs av två Wärtsilä 46-motorer per propelleraxel och kan segla och manövrera med en eller två motorer per axellinje. Uppgraderingen har inte påverkat manövrerbarheten.

Del av global omställning

Bakgrunden till satsningen är de skärpta kraven från Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) genom dess nya Net-Zero Framework och GHG Fuel Intensity-reglering. Dessa styrmedel sätter ett tydligt pris på utsläpp av växthusgaser och ger incitament för rederier att investera i energieffektiva lösningar och alternativa bränslen.

IMO:s regelverk gör det lönsamt för rederier att snabbt genomföra operativa förbättringar, införa utsläppsbegränsande teknik och påskynda införandet av hållbara bränslen. Wärtsiläs retrofit-projekt för Pascal Paoli är ett exempel på hur befintliga fartyg kan moderniseras för att möta dessa krav, istället för att behöva byggas om från grunden.

För Corsica Linea innebär investeringen inte bara lägre bränslekostnader och minskad klimatpåverkan, utan även att bolaget kan möta kommande EU- och IMO-regler utan att riskera driftstörningar eller höga kostnadsökningar.

Källa: Wärtsilä Corporation