I en intervju i Financial Times, som dagensPS rapporterar om, förklarar Scanias vd Christian Levin varför den nya fabriken i Rugao blir en central del av bolagets strategi. Han lyfter fram Kinas bredare handelsavtal och snabbare tillståndsprocesser som viktiga fördelar framför EU.
Trots en vinstnedgång och ett pressat marknadsläge för ägaren Traton beskriver Levin satsningen i östkinesiska Rugao som Scanias största investering sedan 1960-talet. Fabriken ska öppna i oktober och leverera de första fordonen innan årsskiftet.
Enligt Financial Times, återgivet av dagensPS, innebär satsningen att Scania går emot en trend där flera västerländska lastbilstillverkare minskat sin närvaro i Kina. Levin menar att anläggningen inte bara ska möta efterfrågan i landet utan även exportera till Asien och Oceanien.
Dubblad kapacitet och snabbare processer
Kinas regering har uppmanat Scania att snabbt nå full produktionskapacitet på 50 000 fordon per år. Levin anser att landet erbjuder fler frihandelsavtal än EU och att etableringsprocesserna går betydligt snabbare, vilket ger större exportmöjligheter.
Medan konkurrenten Daimler Truck överväger att lämna den kinesiska marknaden, ser Scania etableringen som ett sätt att öka flexibiliteten i produktionen och hantera geopolitiska risker.
Teknik och eldriftsmöjligheter
Försäljningen av tunga lastbilar i Kina uppgick till cirka 900 000 enheter i fjol – 44 procent färre än toppåret 2020, enligt China Association of Automobile Manufacturers. Scania planerar att lansera fordon med förbränningsmotorer som kan drivas med biodiesel och med konstruktion som gör det enkelt att byta till batteridrift.
Som dagensPS skriver utifrån intervjun i Financial Times, vill Levin avvakta innan bolaget satsar på en specifik energiteknik. Samtidigt väntar sig Kinas batteritillverkare CATL att hälften av landets nya lastbilar kommer att vara eldrivna år 2028.