Basware och MasterCard i samarbete

Esa Tihilä, vd på Basware
Esa Tihilä, vd på Basware

Basware och MasterCard ingår partnerskap som kommer att underlätta betalningsprocessen kring e-fakturering för företag. Den nya lösningen försäkrar att leverantörer får betalt direkt när fakturan är godkänd, samtidigt som betalningsvillkoren för köparna förlängs.

Företag världen över söker ständigt efter nya sätt att utnyttja fördelarna med e-fakturering och lösningar för inköp-till-betalning. Nu ingår Basware, en världsledande leverantör av systemlösningar för e-fakturahantering och inköp-till-betalningslösningar, ett partnerskap med MasterCard, ett av världens största betalningsnätverk, för en lösning som kommer att revolutionera processen för hur företag gör affärer med varandra. 

Traditionellt sätt lider många gånger företag, även framgångsrika sådana, ekonomiskt av att de finansiella processerna går långsamt, speciellt när det rör sig om kostsamma internationella betalningar. Detta beror till stor del på den tillit företaget sätter till pappersfakturor, den arbetskrävande processen, den dåliga informationsöverföringen och det låga förtroendet för kassaflödeshanteringen – ett problem som i förlängningen kan skada leverantören. 

- Detta partnerskap är av stor betydelse, inte bara för Basware och våra kunder utan även för andra företag inom e-fakturerings- och inköp-till-betalningsbranschen. Att vi nu lanserar denna tjänst visar hur e-fakturering utvecklas, från att ha varit en teknisk lösning som fokuserar på processens effektivitet, till att skapa kommersiella fördelar för företag. Denna typ av lösning är, och kommer att vara, avgörande för företagens ekonomiska framtid. Den har dessutom potential att revolutionera betalningsprocesserna för företag, vilket i förlängningen kan påverka ekonomin i stort, säger Esa Tihilä, CEO på Basware.

- Vi ser det här samarbetet som en nyckel till hela den ekonomiska resan som en kund går igenom – inte bara en del av den. MasterCards mål är att vi ska kunna hjälpa organisationer i alla storlekar och branscher att skapa kundrelationer på innovativa sätt. Vi tar vårt nätverk, vår information och våra tekniska resurser och kopplar det till Baswares branschledande lösning för inköp-till-betalning för att nå de här målen. Tillsammans integrerar vi ett av de största betalningsnätverken med ett transaktionsnätverk av liknande omfattning, säger Hany Fam, President, Global Strategic Alliances på MasterCard.