E-handel i fokus under Logistik & Transport

Mässan och konferensen har blivit en självklar och ledande mötesplats i branschen. Foto: Svenska Mässan

Intresset inför Logistik & Transport 2018 är stort. I februari släpptes nyheten att det förväntades bli en stark mässa. Nu, tre månader senare och ett halvår innan mässan, är två tredjedelar av alla montrar redan bokade. Det meddelar arrangören Svenska Mässan i G

– Intresset har varit jättestort! Nu börjar även programmet bli klart och vi har bland annat lyckats locka flera långväga gäster. En är Frédéric Cho, som kommer att prata om smarta logistiklösningar i Kina och vad man bör tänka på när man gör affärer med landet, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.

Intresset för Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg den 5–7 november är större än någonsin, 6 000 besökare väntas vara på plats under dagarna och mässgolvet kommer att bli dubbelt så stort som föregående år.
–Vi har många starka samarbeten och partnerskap som bidrar till att vi växer, menar Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.

Det stora intresset visar att det just nu händer mycket inom logistik och transportmarknaden.
– Den starka utvecklingen innebär ett stort förändringsarbete för näringslivet och offentliga verksamheter - men också nya möjligheter. Mässan blir en viktig mötesplats för att knyta kontakter och hitta den kompetens som behövs för en framtidssärkrad logistik och transport, fortsätter han.

Ett huvudtema under årets mässa är den digitala handeln som ökar lavinartat. Per-Olof Arnäs, doktor i logistik och forskare vid Chalmers Tekniska högskola, deltar i Logistik & Transports konferensråd och har varit med och tagit fram programmet.
– Vi kommer ta upp de mest signifikanta frågorna för branschens varande, bland annat hur vi ska tackla samhällets otroliga utvecklingshastighet. Vi måste bygga en gemensam utveckling inom logistik och transport när allt fler tjänster, produkter och innovationer kopplas samman, säger Per-Olof.

Internationella och nationella talare är samlade i ett antal olika spår under mässan. Bland talarna märks Fabian Bengtsson, som berättar om förändringsresan där han tvingades avveckla familjeföretaget SIBA för att satsa på e-handeln. På listan finns även Annemarie Gardshol, vd Postnord, Marcus Wibergh, VD Intersport och Katrine Marçal, författare och Londonbaserad journalist på Dagens Nyheter.