Här är dina rättigheter vid inställt flyg

Den senaste veckan har antalet SAS-passagerare som ringer till Konsumentverket tredubblats jämfört med samma period förra året – från 9 till 32 stycken.

Vi har sett en ökning av just SAS-passagerare under hela sommaren. Majoriteten frågar vilka rättigheter man har, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Totalt i år har över 100 000 passagerare drabbats av 1 050 inställda eller kraftigt försenade SAS-avgångar – om alla dessa skulle göra anspråk på sin EU-lagstadgade ersättning skulle det kosta bolaget 360 miljoner kronor.

Men vad är det då som gäller, om man står där med packad resväska, inställt flyg och förstörda semesterplaner?

Det första man ska göra om man är på plats på flygplatsen är att kontakta flygbolaget och be om att få information, säger Anna Dahlén, vägledare på Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument".

Rätt till återbetalning

Det viktigaste att veta är att man alltid har rätt att kräva återbetalning eller ombokning av flygbiljetten. Om man blir ombokad på ett flyg som går senare än det inställda flyget, kan man också kräva kompensation för förlorad tid, enligt förordningen "Flygpassagerares rättigheter". Kompensationen ges ut i ett schablonbelopp som beror på hur lång flygningen är.

Man kan även kräva ersättning för eventuella merkostnader i samband med det inställda flyget, till exempel extra hotellnätter och mat, säger Dahlén.

Undantaget är om det inställda flyget beror på en "extraordinär omständighet" som strejker, politisk instabilitet eller väder – sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll.

Många positivt överraskade

Som rådgivare har Dahlén märkt att många har lite dålig koll på vilka rättigheter passagerare faktiskt har.

Det är för krångligt och då avstår man i stället för att söka ersättning. Det är väldigt vanligt att konsumenter ringer in och blir positivt överraskade när de får höra om alla rättigheter.

Dahlén tipsar även om Konsumentverkets flygkalkylator, en slags robot som Konsument Europa har tagit fram. Man knappar in sina uppgifter om resan, flygbolag och förseningen. Ut kommer en lista på vad man har rätt att kräva, och ett formulär som man kan fylla i för att klaga hos flygbolaget.