Iveco Bus öppnar nytt testcentrum i Vysoké Mýto för framtidens bussteknik

Det nya testcentret är integrerat i den befintliga fabriken i Vysoké Mýto, som är Iveco Bus största tillverkningsenhet. Foto: Iveco Bus
Det nya testcentret är integrerat i den befintliga fabriken i Vysoké Mýto, som är Iveco Bus största tillverkningsenhet. Foto: Iveco Bus

Iveco Bus har invigt ett nytt prototyp- och testcentrum i Vysoké Mýto Tjeckien. Anläggningen ska stödja utvecklingen och valideringen av fordon med olika typer av drivlinor – från konventionella dieselmotorer till alternativa energikällor som el och gas. Centret ska vara i full drift från och med juni 2025.

Invigningen skedde den 27 maj i samband med ett pressevenemang vid fabriken i Vysoké Mýto, som i år firar sitt 130-årsjubileum. Anläggningen grundades 1895 och är i dag Europas största bussfabrik.

– Det nya centret väntas bidra till att förkorta tiden från utveckling till marknad och samtidigt stärka de centrala valideringsprocesserna, säger Stéphane Verger, chef för testning, virtuell validering och typgodkännande vid Iveco Bus.

Testcentrum med fokus på bredd och teknik

Projektet bakom det nya centret krävde en investering på 16 miljoner euro, helt finansierad av Iveco Bus. Bygget färdigställdes på 18 månader och omfattar mer än 4 000 kvadratmeter.

Bland anläggningens tekniska möjligheter finns en klimatkammare som kan nå temperaturer upp till 50 plusgrader. Centret rymmer även utrustning för 3D-utskrifter av komponenter upp till 1,5 meter långa. Mixed reality-teknik används för strukturell konstruktion och slutlig validering av fordonen.

En särskild avdelning har inrättats för testning av elektroniska system, och totalt arbetar 54 personer i anläggningen – varav 20 är ingenjörer.

Produktion för export och elektrifiering

Det nya testcentret är integrerat i den befintliga fabriken i Vysoké Mýto, som är Iveco Bus största tillverkningsenhet. Under 2024 producerades cirka 5 000 fordon vid fabriken. Av dessa var 92 procent Crossway-modeller, varav 57 procent med normal golvhöjd och 43 procent i Low Entry-utförande. Återstående 8 procent var Evadys-bussar.

Drivlinemässigt var 70 procent av de tillverkade bussarna utrustade med dieselmotorer. En fjärdedel hade gasdrift, inklusive milda hybrider, och 5 procent var helt batterielektriska. Produktion av modellen Crossway Low Entry Electric inleddes under 2023. Under 2024 tillkom Crossway Normal Floor Elec, som presenterades i slutet av förra året.

Fabriken i Vysoké Mýto är i hög grad exportinriktad – omkring 90 procent av fordonen går på export. De främsta mottagarländerna är Frankrike, Italien och Spanien.

Källa: Iveco Bus