Arlandasamordnaren Peter Norman har nu överlämnat sitt slutbetänkande till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utredningen tillsattes för att stärka konkurrenskraften för Arlanda flygplats.
– Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt. Jag har i dag tagit emot Arlandasamordningens slutredovisning. Betänkandet kommer nu att skickas ut på bred remiss samtidigt som vi inom Regeringskansliet redan påbörjat arbetet med att analysera rapportens olika delar och förslag, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen beslutade i december 2023 att tillsätta en samordnare för Arlanda flygplats för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Samordnaren Peter Norman har lämnat två delrapporter under arbetets gång och även anordnat två hearings om respektive delrapport. Nu redovisar utredningen sitt slutbetänkande.
I uppdraget har ingått att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats.
Samordnarens slutsatser kommer att vara ett av flera viktiga underlag inför regeringens beslut om den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037.
Kort sammanfattning:
- Flygresandet på Arlanda väntas öka med 75 % till 2050
- Marktransporter till/från Arlanda ökar i minst samma takt
- Folkmängden i Arlandas omland bedöms bli 4 miljoner
- Järnvägstrafiken ökar upp till 60 %, vägtrafiken mer än 25 % till 2040
- Dagens infrastruktur klarar inte framtida behov
Järnvägssatsningar krävs
- Tillförlitligheten Uppsala–Stockholm måste förbättras
- Kapaciteten Uppsala–Stockholm bör förstärkas 2026–2037 genom:
- Fyrspår Uppsala–länsgränsen
- Ombyggnad Märsta station och bangård
- Plattformsförlängning och signalåtgärder Arlanda C
- Signalåtgärder Solna–Skavstaby
- Ombyggnad Stockholm C–Tomteboda
Andra villkor krävs för Arlandabanan
- Nätet vid Arlanda används inte effektivt, hindrar utveckling
- Avtal med A-Train bör omförhandlas för kapacitet, utbud, priser
- Staten bör snarast utse förhandlingsperson
- Tidig överenskommelse med kollektivtrafikmyndigheter om ökat utbud föreslås
Krävs även satsningar på väg
- Vägsystemets kapacitet och tillförlitlighet behöver ökas
- Dynamiska kollektivtrafikkörfält vid E4-breddning föreslås
- Finansiering av åtgärder bör säkras till 2037
Vägtrafiken behöver utvecklas
- Busstrafiken till/från Arlanda bör förstärkas
- Taxiverksamheten bör få bättre infrastruktur, avtalsvillkor och kontroll
- Alkolås föreslås vid parkeringar och i bussar och taxi
Föreslagna busslinjer till/från Arlanda
- Nacka
- Täby
- Vallentuna–Arninge
- Rimbo–Norrtälje
- Märsta–Sigtuna
- Märsta
- Bålsta/Kungsängen/Kallhäll/Barkarby
Åtgärder för att stärka totalförsvaret
- Vissa inrikesflyglinjer bör få trafikplikt och kunna upphandlas
- Sjöfartsverket bör kunna hålla farled till Gävle hamn isfri
- Polisen bör införa digital gränskontroll
- Samhällsviktig järnvägstransport ska kunna prioriteras
- Trafikverket bör säkra kritiskt material och kompetens
Förslag till finansiering
- Utökade ekonomiska ramar bör säkerställas i ett Arlandapaket
- Förslår främst utökad lånefinansiering, återbetalning via anslag/trängselavgifter
- Trängselskatten i Stockholm bör ses över eller utvidgas
- Totalkostnad cirka 45 miljarder kronor exklusive Arlandabanan
Källa: Regeringskansliet