Hållbara transporter är framtidens transporter

Modexa har reducerat sina utsläpp med 192 ton CO2. Foto: Modexa
Modexa har reducerat sina utsläpp med 192 ton CO2. Foto: Modexa

För drygt ett år sedan gjorde Modexa ett aktivt val att tillsammans med logistik-företaget m4 gruppen övergå till HVO, vilket minskar koldioxid- utsläpp med upp till 90 procent. Idag kan man se resultatet, inte bara genom lägre klimatpåverkan, utan också i att fler företag inspirerats.

– Det är fantastiskt hur Modexa har anammat det här. De har blivit inte bara föregångare utan också ett föredöme i branschen, säger Robert Dahlgren, kvalitet-, miljö- och arbetsmiljösamordnare på m4 gruppen.

Det var under 2020 som m4 gruppen började att tanka fordon för Modexas räkning med HVO. Ett år senare har Modexa reducerat sina utsläpp med 192 ton CO2.

– Det är självklart ett lyft för Modexa och övergången har gått bra. Det har inte varit några problem att tanka eller utföra de här körningarna på HVO, säger Robert.

m4 gruppen bedriver ett omfattande utvecklingsarbete inom hållbarhet. Bland annat har de antagit Transportutmaningen 2030 med målet att reducera koldioxidutsläppen med 70 procent.

– Årets mål är satt till 40 procent. Vi har precis slutit ett nytt avtal med en kund som i september började med HVO och ytterligare ett avtal som startar i oktober. Detta kommer göra att vi med stor sannolikhet inte bara lyckas med årets mål utan hamnar över det, säger Robert.

Hållbara transporter är framtidens transporter och m4 gruppen håller hela tiden koll på marknaden.

 – Det intressanta nu är de batteri-elektriska tyngre fordonen, BEV, Battery Electric Vehicle, som kommer från 2022-2023. De kommer ha en helt ny generation av batterier med högre kapacitet. Kan man köra 50-60 mil så ger det helt andra förutsättningar. Vi ser stora möjligheter att kunna köra batteri-elektriskt och har redan pratat med olika leverantörer, berättar Robert.