Utvecklar snabba batteribyten för tunga fordon

Högskolan i Halmstad presenterar rapport om batteribyte på tunga fordon. Foto: Högskolan i Halmstad

Utvecklar snabba batteribyten för tunga fordon

Batteribyte har snabbt blivit en nationell strategi i Kina som komplement till att ladda tunga elfordon via kabel. Flera kinesiska biltillverkare designar, tillverkar och levererar kompletta systemlösningar. I slutet av år 2020 fanns det nästan 600 batteribytesstationer för personbilar i Kina, vilka beräknas vara 25 000 år 2025. Motsvarande snabba utveckling kan ses för batteribyten för tunga fordon, där det de närmaste åren kommer att finnas över 600 batteribytesstationer i Kina. Allt fler tillverkare av tunga fordon satsar nu storskaligt på teknologin där fordonen är anpassade för batteribyten. Senaste uppgifterna från september 2021 visar att cirka 40 procent av nya certifierade tunga fordon har batteribyte som teknisk lösning.

– Kina har tagit en stark position som elbilsland, och strävar efter att utveckla elektrifieringen av transportsystemet ytterligare. Genom projektet Sweden-China Bridge vill vi bidra till ökad förståelse och informations- och kunskapsdelning om teknisk och kommersiell utveckling av elektrifiering av fordonssystem, säger Mike Danilovic, professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad, och fortsätter:

– Vi hoppas kunna presentera integrerade transportsystemlösningar, och infrastruktur för energiförsörjning som ett helintegrerat system med intelligenta och smarta städer. Tekniken för batteribyte är en viktig och intressant del av detta, inte minst då det gäller tunga fordon.

Rapporten "Exploring Battery Swapping for Heavy Trucks in China" är en genomgång av teknologin för batteribyte, dess historia och utvecklingen från pilotstadiet till nationell strategi. I rapporten redogörs också för hur kinesiska aktörer arbetar med teknikutveckling och kommersialisering vid etableringen av ett nytt ekosystem och nya affärsmodeller för batteribyteslösningar. Rapporten ger sex olika exempel på hur tekniken tillämpas i konkreta transport- och affärssituationer.

Källa: Högskolan i Halmstad