Mærsk gör oväntad vändning – från förlust till vinst

Mærsk har dock inte försökt expandera sin marknadsandel. Antalet transporterade containrar ökade bara marginellt – upp 0,1 procent till totalt 2,9 miljoner under kvartalet. Den globala flottkapaciteten steg däremot betydligt, vilket skapar ökad konkurrens om lasten. Visualiseringsbild: Maersk
Mærsk har dock inte försökt expandera sin marknadsandel. Antalet transporterade containrar ökade bara marginellt – upp 0,1 procent till totalt 2,9 miljoner under kvartalet. Den globala flottkapaciteten steg däremot betydligt, vilket skapar ökad konkurrens om lasten. Visualiseringsbild: Maersk

Året har börjat bättre än väntat för Danmarks största rederikoncern. A.P. Møller-Mærsk redovisar ett tydligt lyft i både omsättning och resultat för årets första kvartal, där särskilt de marina verksamheterna visar en stark återhämtning efter ett utmanande 2024.

Omsättningen ökade till 13,3 miljarder dollar – motsvarande cirka 8 procent högre än samma period året innan. Det operativa resultatet landade på 1,2 miljarder dollar, jämfört med 177 miljoner dollar första kvartalet 2024. Nettoresultatet steg till 1,2 miljarder dollar, en tydlig förbättring jämfört med fjolårets 208 miljoner.

– Vi gläds åt det starka resultatet. I en tid då en global handelskonflikt åter hotar och osäkerheten ökar, kommer försörjningskedjornas tillförlitlighet att stå i fokus, säger koncernchefen Vincent Clerc.

Maritim återhämtning i fokus

Det mest anmärkningsvärda lyftet kommer från Mærsks kärnaffär – containertransporter till sjöss. Rederiets fartyg inom Ocean-divisionen gick från ett negativt rörelseresultat på 161 miljoner dollar första kvartalet 2024 till ett överskott på 743 miljoner dollar under motsvarande period 2025.

Den positiva förändringen förklaras till stor del av något högre fraktrater i början av året samt förbättrad driftseffektivitet. Den totala omsättningen i Ocean-segmentet ökade från 8,0 till 8,9 miljarder dollar.

– Vi måste utnyttja bredden i våra erbjudanden för att skapa stabila och effektiva försörjningskedjor, särskilt i en tid då geopolitiska risker påverkar hela världshandeln, säger Clerc.

Rödahavsoron påverkar rutter och kapacitet

Krisen i Röda havet har påverkat hela branschen. Många rederier, inklusive Mærsk, har tvingats undvika Suezkanalen och i stället ta den längre vägen runt Afrikas sydspets. Det har förlängt transporttiderna och ökat behovet av fler fartyg för att upprätthålla samma service.

Mærsks totala kapacitet har därför vuxit. Företaget har nu en flotta med plats för 4,5 miljoner standardcontainrar, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med första kvartalet 2024. Antalet fartyg – både egna och inhyrda – har vuxit till 746, från 679 ett år tidigare.

Även om volymen inte ökar nämnvärt, har företaget alltså förstärkt sin förmåga att hantera den längre rutten och hålla sina leveranser i gång – något som varit avgörande under årets inledande månader.

Ekonomisk översikt

Nedan följer en sammanställning av nyckeltal från A.P. Møller-Mærsks kvartalsrapport:

Nyckeltal

Q1 2025

Q1 2024

Nettoomsättning

13,321 miljarder USD

12,300 miljarder USD

Bruttoresultat

2,700 miljarder USD

1,500 miljarder USD

Rörelseresultat (EBIT)

1,200 miljarder USD

177 miljoner USD

Resultat före skatt

1,400 miljarder USD

328 miljoner USD

Nettoresultat

1,200 miljarder USD

208 miljoner USD

Balansomslutning

86,900 miljarder USD

81,600 miljarder USD

Eget kapital

56,400 miljarder USD

53,300 miljarder USD

Samtidigt är osäkerheten fortsatt stor. De geopolitiska spänningarna och den globala konjunkturen kan påverka fraktmarknaden snabbt. Mærsks strategi verkar därför inriktad på att skapa flexibilitet snarare än att maximera tillväxt.

Vincent Clerc betonar också vikten av att företaget förbereder sig på nya svängningar i efterfrågan:

– Vi ser en fortsatt ökning i efterfrågan på containertransporter globalt – mellan 3,5 procent och 5,5 procent under årets början, men vår tillväxtstrategi bygger på stabilitet snarare än kvantitet.

Källor: Kvartalsrapport från A.P. Møller-Mærsk (Q1 2025)
Uttalanden från Vincent Clerc under World Economic Forum 2025