Mopedskador ökar med 91 procent

Antalet registrerade mopeder i trafik ökat med hela 39 procent. Foto: If

Nu under sommarhalvåret är det många som ger sig ut på mopeder i trafiken. Att köra moped är ett bra alternativ till att ta bilen, cykeln eller att åka kollektivt.  Varje år sker omkring 2 000 skador bland mopedister. Enligt polisrapporterade olyckor har cirka fem mopedister (5,2) dött per år om man tar ett snitt över de senaste fem åren (2016-2020). Sett till de senaste 10 åren är snittet 6,1 dödsfall.

Antalet anmälningar om skador på mopeder som rapporteras till försäkringsbolaget If har ökat med nästan 91 procent mellan 2018 och 2020. Det beror främst på att antalet försäkrade mopeder har ökat kraftigt. Vid årsskiftet 2019/2020 fanns det 103 071 EU-mopeder i trafik samt 223 871 avställda. Enligt Trafikanalys så har antalet registrerade mopeder i trafik ökat med hela 39 procent under de senaste tio åren. Bland EU-mopederna finns även mopedbilarna, som mer än tredubblats i antal på 10 år.

– Fler mopeder på vägarna innebär också fler anmälda skador men vår statistik visar samtidigt att risken för att råka ut för en olycka har minskat något, vilket kan bero på att vi får fler personer med mopedkörkort ute i trafiken, som trots allt fått en utbildning och är bättre förberedda för dagens trafikmiljö, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

De flesta olyckorna med mopeder sker i städer. I stan har bilister svårt att upptäcka mopedförare, därför är det viktigt att se till att placera sig i bilistens synfält och försöka läsa bilförarens tankar.

– För den mopedförare som kör i stan så är det viktigt att söka ögonkontakt och att alltid vara beredd på att bromsa eller väja. Bilförare kan även ha svårt att upptäcka en moped som kommer körande bakifrån. Det är extra farligt vid omkörning och vid vänstersväng så var extra vaksam vid dessa trafiksituationer, säger Johan Granholm.

Försäljningen av mopeder har ökat med 58 procent men siffrorna är något ”dopade” med anledning av att moped- och motorcykelbranschen sista december 2020 gick från Euro 4 till Euro 5-regelverket om tillåtna utsläpp, vilket betyder att ett fåtal importörer och många privatpersoner förregistrerat sina fordon för att få nyttja de gamla utsläppsreglerna.