Norwegian minskar utsläppen med ny teknik

Beräknar de mest bränsleeffektiva flyghöjderna. Foto Norwegian

Norwegian fortsätter att minska utsläppen med ny teknik och nya flygplan. En uppgraderad väderdatatjänst från AVTECH Sweden AB kan minska utsläppen med ytterligare 10 000 – 15 000 ton koldioxid per år. De flertal initiativ som bolaget har vidtagit de senaste åren minskar bolagets utsläpp med uppemot 200 000 ton CO2per år.

Mängden utsläpp är direkt relaterad till mängden bränsle som går åt och därför är det viktigt att flyga så bränsleeffektivt som möjligt. Med AVTECH:s verktyg får Norwegians piloter tillgång till avancerade data för att kunna optimera flygrutten på bästa möjliga sätt så att både bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp minskar.

Sedan 2018 använder Norwegians piloter avancerade väderdata från AVTECH Sweden AB vilket har minskat utsläppen med 16 000 ton koldioxid per år på bolagets flygningar. AVTECH:s senaste produkt Aventus Cruise Optimizer är en vidareutveckling av grundprodukten som kan minska utsläppen med ytterligare 10 000 – 15 000 ton CO2 per år. Ny teknik i cockpit i kombination med andra utsläppsreducerande åtgärder som Norwegian arbetar med minskar bolagets utsläpp med uppemot 200 000 ton CO2 per år.

– Under testperioden med det nya verktyget kunde vi tydligt se att vi fick ännu effektivare flygrutter med ännu större bränslebesparingar och utsläppsminskningar som resultat. Varje kilo bränsle som kan sparas gör skillnad. På Norwegian jobbar vi kontinuerligt med att implementera ny teknik i våra moderna och bränsleeffektiva flygplan för att fortsätta minska utsläppen, säger Stig Patey, Manager Fuel Saving på Norwegian.

Den nya produkten Cruise Profile Optimizer är utvecklad för att optimera flygningarna ytterligare med ny teknik som tar hänsyn till fler faktorer än tidigare. Tjänsten beräknar de mest bränsleeffektiva flyghöjderna för varje flygning beroende på rådande vindar och flygplanets prestanda baserat på antalet passagerare, distans, höjd och hastighet. Kortfattat innebär tjänsten att ju fler detaljer som matas in, desto bränsleeffektivare flygrutt kan planeras och därmed desto lägre utsläpp. Piloterna får dessutom uppdaterad realtidsinformation och kan justera höjden om väderförhållandena skulle förändras under flygningen.