Skånetrafiken får nytt biljettsystem

I december sjösätter Skånetrafiken sitt biljettsystem. Foto: Skånetrafiken

Skånetrafiken har idag tecknat avtal med det Malmöbaserade företaget Stratiteq avseende förvaltning och vidareutveckling av Skånetrafikens biljettsystem.

– Tack vare avtalet säkrar vi en fortsatt utveckling av kollektivtrafik i världsklass genom smarta digitala tjänster, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

Under december sjösätter Skånetrafiken ett antal efterfrågade delar i sitt biljettsystem. Detta efter nära 4 år av utvecklingsarbete där en app lanserades som första kanal under våren 2017. I och med det nya systemet försvinner Jojo-kortet, vilket är en naturlig följd av att allt fler kunder går över till det nya. Redan idag används Skånetrafikens app av 850 000 kunder.

Under december lanseras även ett antal kompletterande möjligheter att köpa biljett – i biljettautomater, på regionbuss, hos kundcenter och på webben samt ombord på stadsbuss med kontaktlösa bankkort.

– Hela tanken med vårt biljettsystem är att underlätta för våra kunder. För att möta deras behov utvecklar vi det nya systemet i egen regi och tar hjälp av leverantörer i världsklass, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken och tillägger att avtalet även omfattar en dygnet runt-beredskap för att trygga en hög tillgänglighet.

Stratiteqs roll blir att bidra med kompetens och resurser för att förvalta och vidareutveckla Skånetrafikens biljettsystem. Detta genom att leverera mjukvaruutveckling, testning och incidenthantering av de IT-plattformar och molntjänster som ligger till grund för systemet. Samtidigt handlar Skånetrafiken upp leverantörer med uppdrag att utveckla och förvalta de synliga kanalerna i biljettsystemet som app och webb.

– Vi är oerhört stolta och glada att få vara med och utveckla digitala lösningar till Skånes alla resenärer och därmed bidra till ett mer hållbart resande, säger Frank Hennekens, VD på Stratiteq.