Två av världens största lastbilstillverkare, Daimler Truck och Volvo Group, inleder ett omfattande samarbete för att utveckla ett gemensamt operativsystem. Med flera hundra miljoner euro i investeringar hoppas företagen att den nya plattformen ska bli ett framtida industriellt nav för digitala lastbilsfunktioner – något som flera av bilindustrins största aktörer tidigare misslyckats med.
Det nya samarbetet presenterades i början av juni i Göteborg, där det gemensamma bolaget Coretura bildats. I nuläget består verksamheten av endast 50 anställda, men ambitionen är betydande.
– Vi avser att bygga en fordonsplattform som definieras genom mjukvara, säger Johan Lunden, chef för Coretura, i en intervju med Handelsblatt, Reuters och Financial Times.
Daimler Truck och Volvo vill skapa nytt hjärta för framtidens lastbilar
Coreturas plattform ska fungera som det centrala nervsystemet i framtidens lastbilar från både Daimler och Volvo. Tanken är att skapa en arkitektur baserad på högpresterande datorer, där ett mjukvarulager – likt ett operativsystem – vilar ovanpå hårdvaran.
– Det handlar om att kunna erbjuda egna och digitala fordonsfunktioner till våra produkter, säger Lunden, tidigare ansvarig för produktplanering och strategiskt projektarbete på Volvo.
Enligt Lunden kommer investeringarna att uppgå till flera hundra miljoner euro under de kommande åren. De första lastbilarna med den nya plattformen kan komma ut på marknaden 2027, men den breda lanseringen väntas först mot slutet av decenniet.
Samarbete – men inte på allt
Trots det nära samarbetet kommer Daimler och Volvo även i fortsättningen att konkurrera med varandra. Samarbetet gäller bara tekniska system utan unika försäljningsargument.
Coretura har som mål att etablera en gemensam branschstandard. För Daimler Truck är detta en logisk utveckling i en tid av ökande kostnader för elektrifiering och digitalisering.
– Vår bransch befinner sig i ett mycket kapitalintensivt skede, säger Karin Rådström, vd för Daimler Truck.
Utvecklingen av batterielektriska drivlinor, vätgasbaserade bränsleceller, ny elektronik och mjukvara kräver stora investeringar. Samarbetet med Volvo är ett sätt att fördela bördan, menar Rådström.
– Det här är en möjlighet att dela på kostnaderna, säger hon.
Företagsnamnet Coretura speglar enligt ledningen bolagets långsiktiga betydelse.
– Namnet är en kombination av det engelska "core" och det latinska "ventura", vilket betyder framtid. Det handlar om kärnteknologier för att lyckas i framtiden, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo Group.
Han betonar vikten av skalfördelar och att kunna förkorta utvecklingstider.
Startar litet – medvetet
Trots den globala räckvidden har Coretura startat i liten skala.
– Det är faktiskt bra att vi börjar med 50 personer i stället för 5 000. Vi måste arbeta smalt och effektivt, säger Karin Rådström.
Ambitionen är att undvika misstagen som tidigare gjorts av bland annat Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW, som alla försökt utveckla egna fordonsoperativsystem.
– Att göra allt själv är inget alternativ för oss, säger Johan Lunden.
Tidigare försök att skapa gemensamma plattformar mellan de tyska biljättarna föll på interna konflikter, övertro på egna förmågor och olika tekniska utgångspunkter.
I dag rullar visserligen nya modeller från Mercedes (CLA) och BMW (iX3) ut på vägarna med färre styrdon och mer centraliserad arkitektur. Men systemen har utvecklats separat och till mycket höga kostnader.
Volkswagens mjukvarubolag Cariad har dessutom haft stora svårigheter. Förseningar, förluster och omfattande personalnedskärningar – 1 600 jobb ska bort – har lett till att utvecklingen bromsats. Bolaget planerade från början att ta fram upp till 60 procent av mjukvaran i egen regi, men detta mål har visat sig svårnått.
Med Coretura hoppas Daimler Truck och Volvo i stället på ett samarbete präglat av gemensamma mål, effektivitet och teknisk samordning – utan att ge upp den kommersiella konkurrensen.
Källor: Handelsblatt / Reuters / Financial Times