DHL Freight invigde den 13 september officiellt sin nyaste terminal i Airport Business Park i Langenhagen, Tyskland. Vid den nya terminalen arbetar cirka 290 medarbetare med hantering av frakter och paket. Här testar DHL innovativa tekniska lösningar vid denna toppmoderna omlastningsanläggning för att långsiktigt positionera sig som marknadsledande i den digitala utvecklingen inom logistik.Det här är en av DHL:s satsningar i sitt befintliga nätverk av 200 terminaler.
– Öppningen av den nya fraktterminalen i Hannover-Langenhagen blir ytterligare ett viktigt nav för landtransporter i Europa. Kombinationen av en bra geografisk placering och innovativa tekniska lösningar gör den till ett nytt, framtidsorienterat center för frakttransport som driver tillväxt i vårt nätverk, säger Uwe Brinks, CEO på DHL Freight.
Den 8 700 kvadratmeter stora omlastningsterminalen rymmer mer än 86 lastportar, där frakter för tjänsterna ”DHL Freight Euroconnect” och ”DHL Freight Eurapid” hanteras. De cirka 290 medarbetarna består av expertteam som hjälper nationella och internationella kunder med anpassade logistiklösningar och transportledning för ”DHL Freight Euroconnet” fullastad lastbilsservice.
Som ett led i att ytterligare stärka DHL:s position som marknads- och utvecklingsledare inom vägtransporter, testas och utvärderas nya tekniska lösningar vid det nya fraktcentret. Inom exempelvis området gårdslogistik, testar DHL Freight just nu en elektrisk manöverassistent som använder augmented reality, AR, en teknik som är en mix av den verkliga och den digitala världen samt automatisk styrning för att självständigt kunna manövrera och flytta fraktgods på terminalen. Tekniken som är utvecklad av StreetScooter i samarbete med specialfordonstillverkaren KAMAG, möjliggör en smidig hantering. Den stora potentialen i automatiserad manövrering är den förbättrade tillförlitligheten inom processer, minskat avfall, och en förenklad förarmiljö.
Ytterligare en innovation som testas på den nya DHL- terminalen är automatiserade verktyg för vikt, volym och sändningsdata. Med hjälp av olika typer av tekniska lösningar, överförs all relevant sändningsdata digitalt till transportledningssystemet på bara några sekunder. Pall- och styckegods hanteras huvudsakligen manuellt. Den automatiserade processen ökar både effektiviteten och tempot. Korrekt avläsning av fakta avseende fraktdimensioner är viktigt för optimal lastningsstrategi och korrekt fakturering till kunderna.
I enlighet med koncernens miljöskyddsprogram, GoGreen, har DHL lagt stort fokus på hållbara konstruktionsmetoder och användandet av förnybar energi när DHL har byggt den nya anläggningen. Exempel på det är fotovotaiskt system och LED-belysning. Dessutom har DHL Freight testat och implementerat ett flertal miljömässigt hållbara koncept för fordon i hela världen, utrustade med alternativa motorer och tekniska lösningar. Till exempel inkluderar DHL Freights två senaste hållbarhetsmätningar köpet av lastbilar som drivs med naturgas i södra Tyskland och den elektriska manövreringsassistenten vid den nya anläggningen i Hannover.