Swisslog automatiserar Thules tillbehörshantering

Foto: Swisslog
Foto: Swisslog

Svenska tillverkaren av lasthållare Thule har fattat beslut om att automatisera sin hantering av tillbehör för takboxar vid anläggningen i Hillerstorp utanför Värnamo. Som leverantör av hanteringsutrustningen har Thule valt Swisslog.

I dagsläget hanteras plock och pack samt distribution av tillbehören till största delen manuellt. Med automatiseringen kommer de varor som inlevereras i anläggningen inlagras automatiskt i ett miniloadlager med 4 800 lådplatser. En kran hanterar därefter de plastlådor med tillbehör som inlagrats i miniloadlagret och vid två plockstationer plockas löpande artiklar ur lådorna och sammanställs till kundanpassade så kallade ”kit” som packas och levereras till Thules tyska centrallager. Varje tillbehörsats är unik för en viss bilmodell och ändras relativt ofta, vilket medfört att den manuella hanteringen blivit relativt komplex och kostsam.

- Med den nya automatiserade lösningen ökar vi vår effektivitet på flera sätt. Vi reducerar våra ställtider vid packlinan, ökar genomströmningen av artiklar, minskar vårt behov av lager och kortar ner ledtiderna, säger Azzy Alvarsson, projektledare och ansvarig för den nya lösningen hos Thule. Investeringen har föregåtts av en noggrann analys. Azzy Alvarsson har höga förväntningar på den nya automatiska lösningen och räknar med att den ska ha betalat sig redan inom två år.

 - I normalfallet brukar våra automatiska hanteringslösningar användas i betydligt större anläggningar. Thules investering är ett bevis på att det är lönsamt att satsa på automatisering även när de hanterade volymerna är relativt små, säger Håkan Furberg, säljansvarig hos Swisslog.

 I affären ingår två plockstationer, en miniload-anläggning med 4 800 lådplatser och 50 pallplatser samt en miniloadkran. I leveransen ingår även Swisslogs lagersystem MFCS som håller koll på de lagerförda artiklarna och kommunicerar med Thules ERP-system, Movex.