Tyska gaffeltruckar provkörs med bränslecell

Tyska delstaten Hessens miljöminister fyller på med vätgas i en gaffeltruck med bränslecelldrift. Foto: Hessens miljöministerium
Tyska delstaten Hessens miljöminister fyller på med vätgas i en gaffeltruck med bränslecelldrift. Foto: Hessens miljöministerium

Under  3-4 veckor kommer  industri- och logistikföretag i delstaten Hessen att testa vätgas- och  bränslecelldrivna fordon i sin verksamhet. Projektet startades i början av mars och de första användarna är Frankfurt LUG GmbH Aircargo Handling, Bad Vilbel Hassia Mineralquellen GmbH & Co KG och Viessmann Werke GmbH & Co KG, Allendorf (Eder). Projektet finansieras av delstatens miljöministerium.  En av branschen största bränslecelldrivna gaffeltruckar från Frankfurtföretaget Still GmbH deltar under de närmaste månaderna i samarbetsprojektet. Dessutom kommer bolaget att sätta upp en mobil vätgas station som har utvecklats av företaget GHR högtryck Reducer GmbH.  Även ett danskt företag, H2Logic A / S, från Herning deltar i Hessens bränslecellprojekt.

Första testkörningar, som företagen själva har utfört, visar att vätgas- och bränslecelldrivna truckar är mycket energieffektiva och klimatvänliga.  Fordonen tar energin från vätet, som sedan omvandlas till elektricitet med hjälp av bränslet. 

Hanteringen sker på samma sätt som hos förbränningsmotorer. Jämfört med eltruckar blir det inga långa laddningstider eller byte av batterier. Kostnaderna för driften är dock fortfarande för höga, eftersom antalet tillverkade fordon är så lågt. Enligt projektansvariga består problemet dock inte bara av den fortfarande ringa efterfrågan. Det har ännu inte heller utarbetats lämpliga kriterier för registrering och hantering.