”Det här är Volvos nollvision”

Lastbil i halktest. Foto: Volvo Trucks

Peter Kronberg är Volvokoncernens säkerhetschef och kommer till Logistik & Transport i maj för att prata om hållbara transportlösningar, kopplingen mellan säkerhet och produktivitet, olika aktörers roller i säkerhetsarbetet och inte minst de nya saäkerhetssystemen som bolaget bygger in i sina lastbilar.

 För Peter Kronberg på Volvo är säkerhet högsta prioritet.

– Vi ser säkerheten i ett större perspektiv. Det gäller att komma åt källan till problemen, inte bara försöka lindra symptomen.

– Det är vårt ansvar att skapa en så säker och trygg miljö vi kan. Vi forskar ständigt på hur vi ska bli bättre. Vårt mål är noll olyckor och då handlar det inte bara om stora olyckor med personskador utan även mindre incidenter som i sig innebär stora samhällskostnader och som kostar transportföretagen betydligt mer än man kanske föreställer sig i form av reparationer, skadad eller förlorad last, förseningar med mera, säger Peter Kronberg.

– Våra slutsatser pekar otvivelaktigt på att alla aktörer ständigt måste söka förbättringar för att vi ska nå Sveriges övergripande nollvision, och för transportföretagen ser vi stor framgång för dem som jobbar systematiskt med säkerhet genom uppföljning och stödjande verktyg. Dessa företag har ofta lägre personalomsättning, lägre andel kostnader för slitage och olyckor och, som en följd, högre produktivitet. – Transportbranschen jobbar också emot en opinion som helst inte vill se lastbilar, men som ändå är helt beroende av dem. Vi strävar åt att ta fram världsledande hållbara transportlösningar som demonstrerar att både transportföretag och samhälle kan nå sina ekonomi- och miljömål.

För att höja säkerheten för förarna av Volvo-lastbilar pågår ett ständigt forsknings- och utvecklingsarbete. – Vi samlar in och analyserar statistik och genomför mängder av egna utredningar av olyckor med lastbilar inblandande, allt ifrån dödsolyckor till små incidenter utan personskador som enbart orsakat störningar i trafiken och ser vilka faktorer som ligger bakom. Varför och hur uppstår de? Utifrån den kunskapen utvecklar vi sedan våra fordon. Målsättningen är att Volvos fordon är de säkraste på marknaden och med högst produktivitet.

Men hur säkert fordonet än är så sitter det en människa bakom ratten. Klart är att olyckor ofta sker genom att flera oförutsedda saker händer samtidigt, eller när uppmärksamheten är riktad åt annat håll. Därför måste både fordon och säkerhetssystem utvecklas med föraren i centrum, både för att dra nytta av människans bästa egenskaper och eventuella brister. – Ett exempel värt att nämna är vårt system Driver Alert Support som har utvecklats för att varna föraren när han är för trött för att köra. Systemet upptäcker när föraren blir ouppmärksam, får längre reaktionstid eller på något annat sätt avviker från det normala körsättet. Det bygger på Volvo Cars Driver alert-system som har tagits fram för personbilarna.