Logistik & Transport, 5–6 november på Svenska Mässan i Göteborg

Svenska Mässan med Gothia Towers. Arkivbild

Investeringstakten när det gäller logistikfastigheter har aldrig varit så hög som just nu. Den intensiva utvecklingen speglas på årets Logistik & Transport,5–6 november på Svenska Mässan i Göteborg. För tredje året i rad går Logicenters in som partner till mässan.

– I år skalar vi upp vår satsning och har engagerat extremt intressanta talare till ett konferensspår om hållbara logistikfastigheter ur ett investerarperspektiv, säger Matthias Kettelhoit, Commercial Head på Logicenters. Vårt mål är att lyfta kunskapen om logistikfastigheten. Jag brukar säga att den logistikens router, utan den kan du inte ha en wireless supplychain. Det är också därför de poppar upp som svampar ur jorden just nu.

Logicenters är störst i Norden på egenutvecklade logistikfastigheter, äger ett 80-tal större anläggningar och har ytterligare ett tiotal under utveckling. Bland dem ett superlager för Axfood i Bålsta utanför Stockholm. Det blir 110 000 kvadratmeter, motsvarande 20 fotbollsplaner. Och 30 meter högt.

– Så volymen är enorm. Det blir norra Europas största anläggning i sitt slag. Inuti blir allt högautomatiserat, berättar Matthias Kettelhoit.

Till konferensspåret den 5 november på Logistik & Transport kommer några verkligt spännande aktörer som satsar stort på logistikfastigheter. En av dem är just Axfood, vars hållbarhetschef Åsa Domeij – före detta toppolitiker och språkrör för Miljöpartiet – berättar om företagets syn på logistik, framtidens miljökrav och jätteprojektet i Bålsta.

Dessutom medverkar två entreprenöriella giganter: finansmännen Sven-Olof Johansson, vd och storägare i Fastpartner, och Erik Selin, vd och huvudägare i Fastighets AB Balder.

– Två oerhört starka finans- och fastighetsprofiler med gedigen investerarerfarenhet från den nordiska marknaden, säger Victoria Ödmark, Business Developer på Logicenters. De kommer, ur sina respektive perspektiv, att prata om möjligheter och utmaningar och hur de ser på marknaden, inte minst från utvecklingen av handelsfastigheter mot e-handel och logistikfastigheter.

Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan, välkomnar satsningen:

– Jag är väldigt glad över att Logicenters även i år väljer att vara partner till Logistik & Transport. Tillsammans har vi hittat formen som stärker och adderar mervärde för våra varumärken.