Infrastruktur och automatisering utvecklar Sveriges logistiklägen

Snabba omlastningar mellan olika transportslag är en nödvändighet för en effektiv logistikkedja. Här är järnvägsspåren vid Göteborgs Hamn. Foto: Göteborgs Hamn
Bilden visar testvägen för ellastbilar på E16, strax utanför Sandviken. Foto: Christer Wiik

Lager, transport och logistik växer nu fram som allt mer betydelsefulla parametrar för industrins och samhällets framtida utveckling. Samhällets omvandling med tillväxt, urbanisering, e-handel samt den ökande tillgången på internetbaserade tjänster och ny teknik som 3D-tillverkning har stark påverkan på utvecklingen och skapar nya förutsättningar och spelregler för denna sektor. Här kan effektiviseras, här kan satsas, här finns pengar att tjäna. Men det gäller att göra rätt i en skiftande marknad där snabba omställningar och stor flexibilitet kan vara avgörande och där till och med rena paradigmskiften kan vara förestående. 

Nu måste branschens aktörer stå på tå när man skall erbjuda konkurrensfördelar för kunden. Att hålla ett högt Supply Chain Management (SCM) för effektiva material- och logistikflöden är ”basic”. Logistikanläggningarna måste byggas för bästa förpackningslogistik, varor måste levereras oskadade. Att bygga in ”Just In Sequence” (JIS) garanterar att varorna levereras i rätt ordning till kund för största kundnytta. ”Vendor Managed Inventory” (VMI) handlar om leverantörsstyrda lager, logistikprocessen görs effektivare. Leverantörerna och kunderna integreras med varandra i logistikprocessen. Det skapas ett ömsesidigt värdeskapande i försörjningskedjan, inte minst viktigt vad gäller lågvärda varor. Lokaliseringen av logistikplatser och skapandet av lager- och logistikanläggningar såväl som logistikparker måste ske för största möjliga lageroptimering och lagerstyrning.

”Track & Trace”Hög tillgänglighet och hög servicenivå inom logistiken är det som ger hög kundnöjdhet. Det är framför allt de nya IT-funktionerna som möjliggör avancerad lageroptimering och tjänster som ”Track & Trace”, där kunden enkelt kan följa varans väg. Lagernivåerna kan optimeras för bra service och hög leveranssäkerhet. Lagerkostnader såsom finansiering, skatter, försäkringar och inkuransreserver (minskat värde av varan på grund av skada eller om den blivit föråldrad och omodern)minskar genom lageroptimering och lagerstyrning, något som påverkar storleken på kapitalbildningen och kassaflödet hos kunden. Den ökande e-handeln driver på handlarna att korta ner leveranstiderna. Redan inom några år räknar man med att kunden kan få varan levererad samma dag som varan har beställts på nätet.

Allt närmare kundenDetta innebär att terminaler och lager måste placeras allt närmare kunden. Därför kommer behovet av relativt centralt belägna lager- och logistikfastigheter öka i framtiden. Genom att implementera de nya IT-lösningarna har också den interna resurshanteringen kunnat stärkas och tekniken för inköpen optimeras. Strategiska inköp hos den cykliska transport- och logistikbranschen är idag en nödvändighet. Eftersom branschen normalt har en stor andel kapital bundet i anläggningar som kan vara svåra att avyttra är möjligheten till snabba omställningar och effektivisering av organisationen på så många sätt som möjligt nyckelbegrepp om efterfrågan skulle minska. Genom att trygga att inköp av tillgångar och tjänster görs i rätt mängd vid rätt tillfälle kan företagen i transport- och logistikbranschen undvika överkapacitet.

”On demand”Inom transportsektorn har Uber-liknande idéer för godstransporter visat på tydliga besparingar för företagen. Därtill kommer ökad klimatnytta, transportsektorn (inklusive personbilar) svarar för 33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige. Många transporter går idag med ledig kapacitet. ”On-Demand” lastbilsplattformar som Cargomatics och Transfix kan upptäcka lediga lastbilar i närheten och istället för att kontakta en speditör bokar man bara med ett knapptryck. Nu när ”Last Mile” transporterna växer snabbt genom e-handeln blir detta alltmer efterfrågat. Stora investeringar sker idag inom lager och logistik i Sverige. Nya anläggningar byggs på många platser och konkurrensen hårdnar bland landets många logistiklägen. Tillgänglig bra infrastruktur blir allt mer nödvändigt när investerare och fastighetsutvecklare skall besluta om nya satsningar. En kommun kan locka med låga markpriser, men finns inte järnväg, europavägar och hamnar i närheten blir det svårt att attrahera exploatörer.

Ellastbilar tar över?Det gäller att profilera sig och peka på såväl miljömässig, social som ekonomisk hållbarhet. Järnväg och sjöfart är naturligtvis starka hållbarhetsfaktorer, vattentransporter med pråmar ända in i städernas citylägen är redan igång ute i världen, när kommer det till Sverige? Men utvecklingen av ellastbilar och elvägar, även bränslecellastbilar kan snabbare än väntat ge nya fördelar för logistiklägen med lastbilsflöden, det är här vi kan skönja ett kommande paradigmskifte. Det skulle innebära att lastbilstrafiken fick samma hållbara och miljömässiga fördelar som järnvägen har idag, men med dess större flexibilitet och tillgänglighet. Hur skulle järnvägen stå sig i den konkurrensen? Sjöfarten som huvudsakligen bygger på långväga transporter klarar sig bra i detta tekniska paradigmskifte. Men hur ser det alltså ut för järnvägen vars viktigaste USP (Unique Selling Point) är att den är klimatvänlig?                       Tekniken med förarlösa lastbilar är redan utvecklad. Dessa skulle kunna köra i kolonn med korta avstånd emellan sig, eldrivna och elektroniskt sammankopplade för att till exempel kunna bromsa exakt samtidigt. Allt detta skulle kunna omkullkasta tillvägagångsätten inom hela transport- och logistikbranschen så som vi känner dem idag. Vem är beredd på detta?

Lagerbyggnader i flera våningarToppmoderna anläggningar och lagerbyggnader med hög automatiseringsgrad slår ut äldre enheter, vilket gynnar nyetableringar. Att bygga nytt innebär att man kan skräddarsy anläggningen efter kundens krav och satsa på lageroptimering och lagerstyrning, JIS och VMI. Logistikregioner med hamn och kombiterminaler har naturligtvis fördelar men måste likväl moderniseras och anpassas till dagens krav på avancerade lösningar. Det är detta som är hållbar logistik. Byggtekniken finns idag för att bygga helhetslösningar för lagerbyggnader i fler än en våning. Lastbilarna skulle kunna köra upp via en ramp och lasta och lossa varorna på övervåningen. På ställen, till exempel i stadskärnor med dyra hyror skulle detta innebära nya möjligheter till kostnadseffektiva etableringar. Transport-, lager-, och logistikbranschen är utan tvekan en samhällsnyttig bransch som satsar hårt och målinriktat för framtiden. Det gäller dock att inte vila på hanen utan stärka upp insatserna redan nu. Så skapas morgondagens logistikvinnare.