Furetank når fossilfri drift efter tio års satsning

Furu Valö vid kaj i Energihamnen .Foto: Göteborgs Hamn
Furu Valö vid kaj i Energihamnen .Foto: Göteborgs Hamn

Donsörederiet Furetank har säkrat tillgång till biometan i tillräcklig volym för att driva hela sin EU-baserade flotta med förnybara bränslen. Genom EU:s regelverk FuelEU Maritime kan rederiet från och med 2025 använda certifierad biogas i samtliga fartyg i Europa – en milstolpe som varit målet i över tio år.

Genom avtalet om massbalanserad biometan kan certifiererad biogas tillföras i en ände av det europeiska gasnätet och tas ut i den andra, på samma sätt som med grön el. Tack vare detta har rederiet redan större delen av sin flotta i drift på de nya bränslena. När fartyget Fure Valö anlöpte Donsö Shipping Meet den 1 september skedde det med helt fossilfri drift. För att starta förbränningen användes dessutom förnybar biodiesel, HVO100 bunkrad i Göteborgs Hamn, istället för traditionell marindiesel.

– Helt fossilfri drift var vårt mål när vi konverterade vårt första fartyg till gasdrift 2015. Det är fantastiskt att vi äntligen nått den punkt som vi har arbetat för och pratat om så länge. Nu finns äntligen rätt incitament på plats för att göra affären möjlig. Vi har hittat partners som kan leverera den volym och kvalitet på gas som vi har letat efter, med en mycket betydande minskning av CO₂-utsläpp, säger Viktoria Höglund, hållbarhetsstrateg på Furetank.

Ökad takt i omställningen
Från Göteborgs Hamns håll ses satsningen som ett viktigt exempel för hela branschen.

– Detta är ett tecken på att omställningen inom sjöfarten fortsätter att accelerera. Vi ser hur nya regelverk som FuelEU Maritime snabbt får effekt, och rederier som tidigt vågat investera i alternativa bränslen kan nu dra nytta av sina erfarenheter och relationer, säger Therese Jällbrink, Head of Renewable Energy på Göteborgs Hamn AB.

Hamnen driver sedan tidigare en grön korridor tillsammans med Rotterdam. Syftet är att skapa fossilfria transporter mellan hamnarna. Inom samarbetet, där även rederiet deltar, samlas aktörer från hela värdekedjan för att driva fram lösningar, synliggöra kostnadsgapet mellan fossila och förnybara bränslen samt peka på behovet av incitament och gemensamma standarder.

– Att vi nu ser fartyg som körs helt på biogas och biodiesel, där delar av bränslet dessutom levereras från Göteborgs Hamn, visar att omställningen är verklighet. Vi som hamn har en roll i att fortsätta underlätta för rederier att ställa om. Det genom att tillgängliggöra alternativa bränslen, fungera som länk mellan producenter och konsumenter av bränslena, och att fortsätta trycka på för striktare regelverk som gynnar de aktörer som gör hållbara satsningar, säger Therese Jällbrink.

Fakta: 

FuelEU Maritime
Detta är EU:s nya regelverk för att minska växthusgasutsläppen från sjöfartssektorn. Syftar till att främja övergången till förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfarten. Genomförs genom att sätta gränsvärden för växthusgasintensiteten hos de bränslen som används från 1 januari 2025.

Vilka fartyg omfattas?
Alla kommersiella last- och passagerarfartyg över 5 000 bruttoton, oavsett flagg, vid ankomst till eller avgång från hamn i EU eller EES.

Livscykelaspekter “Well-to-Wake”
Regelverket omfattar utsläpp från hela kedjan: produktion och transport av bränsle (Well‑to‑Tank) samt förbränning ombord (Tank‑to‑Wake).

Källa: Göteborgs Hamn