Den rullande landsvägen, Rola, där lastbilar transporteras på järnväg genom Alperna, kommer att upphöra i december 2025. Beslutet togs efter återkommande problem med förseningar, banavstängningar och kapacitetsbrist på alternativa sträckor, uppger det schweiziska Förbundsamtet för transport (BAV) i ett pressmeddelande.
Rola, som drivs av företaget RAlpin, har under många år varit en viktig del i Schweiz strategi för att minska tung trafik på alpvägarna och därmed begränsa buller, trängsel och utsläpp i känsliga bergsområden. Att systemet nu försvinner väcker oro för att mer gods åter ska transporteras på lastbil.
För att motverka en sådan utveckling presenterar regeringen ett nytt paket av ekonomiska incitament. Redan 2026 och 2027 ska en särskild ”Rola-premie” på 25 schweizerfranc per sändning betalas ut för de transporter som kan visa att de tidigare gått via Rola och som nu styrs om till obevakad kombitrafik (UKV).
– Syftet är att säkerställa att de transporter som idag använder Rola inte i stället hamnar på vägarna när systemet upphör, framhåller BAV i sitt uttalande.
Satsning på kombitrafik och nya stöd
Kombitrafik, eller unaccompanied combined transport (UKV), innebär att containrar, trailers eller växelflak transporteras på järnväg utan dragbil och förare. Det gör lösningen mer flexibel och kapacitetseffektiv än Rola, där hela lastbilar körs ombord på tågen.
Förbundsrådet har i budgeten för 2026 begärt totalt 59 miljoner schweizerfranc i stöd till den alpkorsande godstrafiken. Enligt BAV kommer huvuddelen av medlen att gå till traditionell kombitrafik. Men genom den tillfälliga Rola-premien hoppas man kunna undvika att transporter i stället flyttar ut på väg.
Transportoperatörer som vill ta del av stödet måste anmäla sig till BAV senast den 12 september 2025. Myndigheten kommer därefter, fram till årets slut, att klargöra hur bevis på omstyrda transporter ska lämnas in.
– Detta är en extraordinär åtgärd i form av en startfinansiering och den är begränsad till åren 2026 och 2027, skriver BAV i sitt pressmeddelande.
Avtal och framtida inriktning
För att de ordinarie subventionerna till kombitrafik ska betalas ut krävs ett giltigt avtal mellan BAV och respektive operatör. I avtalen fastställs planerade tåg- och sändningsvolymer samt ett maximalt stöd. Operatörerna har nu möjlighet att lämna in sina anbud fram till 20 november 2025.
Trots de nya incitamenten kvarstår stora utmaningar för den schweiziska transportsektorn. Höga elpriser, brist på infrastrukturkapacitet och återkommande störningar på de norra tillfartsvägarna till Alperna har under en längre tid försvårat omläggningen av godstrafik från väg till järnväg.
Att Rola-systemet försvinner markerar därför ett skifte. Där lastbilar tidigare transporterades hela vägen på tåg, satsar Schweiz nu på att stärka en mer flexibel kombitrafikmodell. Förhoppningen är att denna omställning ska bidra till att målet om att minska lastbilstrafiken över Alperna kan uppnås, samtidigt som den totala godstransportkapaciteten säkras.
Hur väl övergången lyckas beror i hög grad på hur snabbt transportörerna kan anpassa sig och om de statliga stöden visar sig tillräckliga för att kompensera för de praktiska hinder som kvarstår på järnvägsnätet.
Källa: BAV (Förbundsamtet för transport), via pressmeddelande