En ny undersökning från UPS visar att butiker i Europa måste bli mer innovativa inom logistik för att öka den globala konkurrenskraften. Det gäller framför allt tre områden. Undersökningen UPS Pulse of the Omni-channel Retailer visar hur innovation är en nödvändighet för att behålla eller öka marknadsandelar på en detaljhandelsmarknad som blir alltmer global och domineras av aktörer som bedriver gränsöverskridande handel.
- Konsumenterna utforskar både traditionella försäljningskanaler och kanaler online och använder de som bäst uppfyller deras behov, säger Carrie Royle, marknads- och detaljhandelschef, på UPS Europa. De använder också sociala nätverk och olika tjänster för att jämföra och bedöma erbjudanden i detaljhandeln. ”UPS leveranslösningar hjälper detaljhandlare att växa och öka kundnöjdheten i försäljningen som sker online”.
Tidigare i år delade logistikexperter på mer än 700 detaljhandelsföretag i Europa med sig av sina erfarenheter till undersökningen, som visar att det finns specifika planer på investeringar och omstruktureringar för att kunna hålla jämna steg med branschens ledande aktörer. Över 30 procent av företagsledarna menade att de stod inför stora utmaningar när det gäller IT-investeringar, logistik, förståelse av kundbeteenden och att få ledningen att förstå betydelsen av att använda omnikanaler.
Samtidigt som företag inom detaljhandeln anpassar sina leverantörskedjor efter konsumenter som ofta handlar online, så kallade ”flex shoppers”, bör de fokusera på tre viktiga områden: Fysiska butiker, utsålda lager och returer som skickas över gränser.
Om europeiska aktörer inom detaljhandeln vill förbli konkurrenskraftiga, bör de ta hänsyn till att fysiska butiker spelar allt mindre roll i takt med att e-handel ökar. Det innebär att de måste gå bortom det traditionella syftet med en butik och använda den som lager och distributionsnätverk.
Resultatet från UPS visar att 31 procent av de europeiska detaljhandlarna planerar att använda sitt egna butiksnätverk eller alternativa utlämningsställen under de kommande 12-24 månaderna för att kunna erbjuda bättre service till kunder som handlar på nätet.
- Undersökningen bekräftar våra erfarenheter med flex-shoppare. Upptagna kunder hämtar sina paket när det passar dem, tillägger Royle. Nästan 27 miljoner konsumenter världen över har anmält sig till UPS My Choice, vår onlinetjänst och mobilapp som gör att du kan schemalägga och omdirigera leveranser efter dina önskemål.
Tidigare konsumentundersökningar från UPS visar att 41 procent av europeiska konsumenter väljer en konkurrerande webbplats när de upptäcker att en vara är slutsåld och 20 procent uppgav att de kommer gå till en konkurrerande butik. Endast 17 procent sade att de var villiga att köpa den slutsålda varan och vänta på den. Omnikanal-undersökningen visar att företag med närvaro online är relativt aktiva i samband med slutsålda produkter – 68 procent av e-handlarna erbjuder spårning av paket och leverans till valda adresser när produkten blir tillgänglig igen. 59 procent bevakar produktinköp för att sedan proaktivt kunna meddela konsumenten när varan åter blivit tillgänglig, detta medan de fysiska butikerna släpar efter. Nästan hälften av de fysiska butikerna (45 procent) kan inte erbjuda samma tjänster som e-handelsbutiker och låter helt enkelt kunderna vänta.
Det är allmänt känt att hantering av returer är en viktig faktor för framgång i detaljhandeln, inklusive e-handeln. Kundernas förtroende för varumärket är beroende av effektiv hantering av returer. Detaljhandlare uppgav att de största utmaningarna inom området var att hantera returer av defekta varor (64 procent) och utföra kvalitetskontroller (50 procent). Undersökningen visar också att detaljhandlare behöver hjälp från logistikpartners som tredje part. Över 60 procent av de tillfrågade menade att de behövde flera logistikpartners som tredje part för att hantera returer och över 70 procent menade att de bidrar till kostnadseffektivitet.