Satsar på koldioxidfri distribution i alla större norska städer

Elcykeldistribution hos DB Schenker i Oslo. Foto: DB Schenker

I år räknar DB Schenker med att reducera utsläppen av koldioxid med 80 procent i centrala Oslo.Nästa år är målet att reducera med 100 procent – i alla större norska städer.

– Vi vill visa att det går att göra det, redan med dagens teknik, säger Lars Sveen, Head of Land Domestic för Schenker i Norge.

Innanför det man kallar Ring 3 i Oslo, en radie på cirka sju kilometer som omfattar centrum och lite till, används nu enbart elbilar och elcyklar för leveranser. Åtta nya MAN TGE-bilar och tre elcyklar är det som används för att klara jobbet.

– Vi har räknat ut att vi sparar cirka 60 000 liter diesel och kan parkera tre tunga distributionslastbilar tack vare det här, säger Lars Sveen. Det gods som ska levereras i centrala Oslo skickas med en biogaslastbil från DB Schenkers terminal utanför staden. Godset lossas in i DB Schenkers nya Oslo Eco City Hub, som är uppbyggd av containrar, och lastas om till elbilarna och elcyklarna.Bilarna har en räckvidd på tio mil, kanske sex, sju på vintern. Vi kommer att få en snabbladdare installerad vid hubben som kan ladda 80 procent av batteriet på 45 minuter som finansieras av Oslo kommun.

Bilarna har dörr från förarhytten in på flaket och hyllor inne i skåpet för att det ska bli lättare att sortera paketen efter dagens planlagda rutt.

– Det tog ett par dagar att hitta ett system för att använda hyllorna, men nu har jag mycket bättre kontroll på paketen, säger Espen Pedersen som kör en av skåpbilarna. Bilen är dessutom väldigt trevlig att köra, nästa som en personbil.

Elbilar är fortfarande ganska mycket dyrare än dieselbilar, men de har fördelen att de kan användas även kvällstid eftersom de inte bullrar.

– Det är avgörande att få längre driftstid i bilarna, säger Lars Sveen. Men vi kan köra hemleveranser i bostadsområden på kvällar och vi har ett avtal med Röda Korset om att tömma deras klädinsamlingar på kvällstid. Även Oslos kommun har visat intresse för kvällsleveranser.

Lars efterlyser ännu mer momentum i omställningen till fossilfria transporter.

– Städerna skulle till exempel kunna skippa trängselskatten och upprätta speciella lastzoner enbart för fossilfria fordon, säger han.
Cyklarna klarar mer än man kan tro.

Tidigare använde DB Schenker cyklar som lastar 150 kilo, de nya cyklarna kan lasta upp till 300 kilo åt gången och är ett perfekt alternativ till leveranser på gågator till exempel, som ofta inte tillåter lastbilstrafik efter klockan elva.

– Jag cyklar cirka tre mil om dagen och jag räknar med att klara cirka 40, 50 leveranser med de här cyklarna, säger Benjamin Appiah, en av tre cykelchaufförer i Oslo.